Polska upomniania za brak analizy rynku telekomunikacyjnego

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 13-10-2005, 14:43

Komisja Europejska upomniała w czwartek Polskę za to, że mimo licznych ponagleń nie przesłała dotąd wymaganej przez unijne prawo analizy rynku telekomunikacyjnego. Poza Polską nie zrobiło tego jeszcze sześć innych krajów Unii Europejskiej.

Komisja Europejska upomniała w czwartek Polskę za to, że mimo licznych ponagleń nie przesłała dotąd wymaganej przez unijne prawo analizy rynku telekomunikacyjnego. Poza Polską nie zrobiło tego jeszcze sześć innych krajów Unii Europejskiej.

Komisja wszczęła pierwszy etap procedury w tej sprawie, która - o ile nie zostanie załatwiona - może trafić do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Wtedy Polsce grożą poważne sankcje finansowe.

"Wdrożenie wspólnych przepisów UE jest kluczowe dla zapewnienia, że dzięki konkurencji na europejskim rynku łączności elektronicznej dostarczane są wysokiej jakości towary i usługi - powiedziała komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding. - Potrzebujemy analiz rynkowych z wszystkich 25 krajów. Jestem zdecydowana podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia, że państwa członkowskie możliwie szybko zaczną wypełniać swoje zobowiązania".

Zdaniem Komisji, analizy rynkowe są niezbędne, by wykazać, że takie czy inne krajowe regulacje rynku telekomunikacyjnego służą dotrzymaniu kroku zmianom na rynku, są stosowane jedynie w przypadku braku konkurencji i nie przynoszą szkody konsumentom. "Zobowiązania powinny być nakładane jedynie na podmioty dominujące na rynku" - podkreśla Komisja.

Obowiązek przesyłania danych wprowadzono w 2002 roku. Termin upływał w roku 2003, ale w przypadku Polski wyznaczono go na 1 maja 2004, czyli do czasu naszego wstąpienia do UE. Nieoficjalnie Komisja przyznaje, że spodziewała się opóźnień, ale półtora roku zwłoki to zbyt wiele.

"Wielokrotnie dawaliśmy do zrozumienia, że Polska powinna przyspieszyć prace nad analizą i wielokrotnie odsuwaliśmy termin ogłoszenia publicznie, że wszczynamy procedurę, jednak nadaremnie. Bardzo ubolewamy, że Polska nie przedsięwzięła formalnych kroków" - powiedział PAP anonimowy przedstawiciel Komisji.

Państwa członkowskie objęte obok Polski takim samym postępowaniem to Belgia, Czechy, Estonia, Cypr, Łotwa i Luksemburg. Wszystkie dostały tzw. wezwanie do usunięcia uchybienia. Na odpowiedź mają dwa miesiące.

Inne postępowania w sprawie rynku telekomunikacyjnego Komisja wszczęła także wobec Malty i Słowenii - w tej ostatniej problemem jest na przykład niezależność krajowego regulatora rynku, czyli odpowiednika polskiego Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Polska ma opóźnienia nie tylko w sprawie przesłania analizy. Z danych Komisji wynika, że w sumie na różnym etapie jest od marca i lipca pięć postępowań w sprawach telekomunikacyjnych przeciwko Polsce. Najważniejsze dotyczy braku możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. Dotyczy to zarówno telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.

"Polska wciąż nie zrobiła tutaj żadnego postępu - powiedział na konferencji prasowej Peter Rodford z Komisji Europejskiej. - Nadal brakuje konkretnych rozwiązań". Komisja podkreśla, że zachowanie numeru zwiększa konsumentom możliwość wyboru operatora i jest jednym z fundamentów konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.

Michał Kot

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane