Polska wciąż budzi zainteresowanie inwestorów

  • Materiał partnera
opublikowano: 14-06-2019, 09:49

Ze względu na wzrost gospodarki Polska wyrasta w Europie na „małe Chiny” i ten trend wcale nie musi się skończyć – ten optymistyczny ton wyraźnie zabrzmiał pierwszego dnia ABSL Summit.

Dyskusje i analizy dotyczące obecności inwestorów nad Wisłą, kondycji polskiej gospodarki oraz zachodzących w niej zmian wypełniły pierwszy dzień dziesiątej, jubileuszowej konferencji ABSL Summit w warszawskim EXPO XXI.

Długoterminowe perspektywy

Prognoza na przyszłość pozostaje dobra i – zdaniem Beaty Stelmach, prezes PZL Świdnik – wielu inwestorów, którzy przed laty zdecydowali się wejść na polski rynek, odczuwa dziś zadowolenie z tej decyzji i gotowość do dalszego inwestowania. Jednocześnie nie jest im już tak łatwo jak 10–20 lat temu. Coraz trudniej pozyskać wykwalifikowanych pracowników i coraz więcej to kosztuje – zaznaczyła podczas dyskusji panelowej „Polska mistrzem wzrostu w Europie – czy sukces rozwoju będzie kontynuowany”.

– Polski wzrost jest skorelowany z kondycją gospodarek w krajach sąsiednich i obecnie pobudzają go transfery socjalne – zauważył Rafał Milczarski, prezes PLL LOT.

Jednak są branże, które mają duży potencjał wzrostu. Przykładem jest transport lotniczy. Polska jest jednym z trzech krajów w Europie, w których ta branża się rozwija i ma przed sobą interesujące, długoterminowe perspektywy.

– Dotychczas Polska się rozwijała, importując technologie i innowacje. Ten etap wzrostu już się kończy – zauważył Adam B. Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen.

Teraz potrzebne są własne, wytworzone w kraju rozwiązania, które będzie można eksportować. Pierwsze symptomy wskazują, że polska gospodarka dojrzewa do osiągnięcia takich zdolności.

Pochwałę polskich przedsiębiorców wygłosił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Jego zdaniem pod względem odporności na kryzysy i przeciwności gospodarcze nie mają oni równych sobie w Europie. Specjaliści lubią pracować w niemieckich firmach ze względu na świetną organizację i przewidywalność, ale gdy firma przeżywa turbulencje i doświadcza niepewności, to tęsknią za polskimi menedżerami. Dlaczego? Bo ci lepiej niż inni radzą sobie z takimi wyzwaniami.

Prof. Marek Belka, były premier, wskazał na nieprzewidywalność wpływu globalizacji na gospodarki w poszczególnych krajach. Polska wiele zyskała i wciąż zyskuje na integracji z Europą Zachodnią. Z powodu dynamicznego rozwoju bywa nazywana małymi Chinami Europy. Natomiast w tym samym czasie wiele rozwiniętych gospodarek doświadcza spowolnienia i ociera się o recesję.

Rola kobiety

Motorem wzrostu są liderzy, zwłaszcza ci, którzy przez wizję rozwoju, ukierunkowanie na cel oraz klarowność i precyzję komunikacji stali się ambasadorami swoich marek – podkreśliła Rowena Everson, szefowa warszawskiego biura Standard Chartered, w wystąpieniu dotyczącym roli CEO jako ambasadora marki, który z rozmysłem zaczyna się posługiwać mediami społecznościowymi.

PRZEWAGA PAŃ: Jednym z punktów pierwszego dnia ABSL Summit była debata, której uczestnicy, przy czynnym udziale publiczności mieli rozstrzygnąć, czy organizacje kierowane przez kobiety osiągają lepsze wyniki niż prowadzone przez mężczyzn. Jej wynik, choć zbliżony do remisu, wskazywał na korzyść kobiet za sterami firm.

Nie mniejszą od liderów rolę w biznesie odgrywają zespoły, na czele których coraz częściej stają kobiety. Pytanie, czy organizacje kierowane przez kobiety osiągają relatywnie lepsze wyniki niż te prowadzone przez mężczyzn, było przedmiotem debaty prowadzonej w stylu oksfordzkim przez Dorotę Warakomską. Wzięły w niej udział dwie czteroosobowe drużyny, z których jedna usiłowała uzasadnić pozytywną odpowiedź na wyjściowe pytanie, a druga broniła tezy przeciwnej. W debacie wzięła też udział publiczność, która miała możliwość dwukrotnego opowiedzenia się za jedną z drużyn. Co ciekawe, na początku debaty z ponad 300 osób zgromadzonych w sali aż 67,73 proc. poparło odpowiedź pozytywną, a jedynie 32,27 proc. negatywną. Po zakończeniu debaty liczba zwolenników tezy pozytywnej zmalała do 53,15 proc., a liczba głosujących przeciw niej wzrosła do 46,15 proc.

Kobieta ma intuicję, większą empatię, zdolność zrozumienia sytuacji rynkowej i postaw konkurentów czy partnerów, potrafi świetnie kierować zespołem i budować klimat efektywnej współpracy, a przy tym wszystkim umie ciężko pracować. Jednak w biznesie wciąż należy do mniejszości. Jednak ta sytuacja stopniowo się zmienia i kobiety podejmują coraz więcej odpowiedzialności w biznesie.

– Siemens to prawdopodobnie jedna z firm prowadzących najbardziej złożoną działalność w obszarach przemysłu i technologii, które do niedawna były zdominowane przez mężczyzn. I ta firma nominowała mnie na stanowisko CEO polskiej dywizji – powiedziała Dominika Bettman, prezes Siemens Polska i liderka drużyny uzasadniającej tezę o lepszych wynikach firm kierowanych przez kobiety.

– Spójrzcie na mnie. Nie jestem sfrustrowana ani chora. Przeciwnie, jestem szczęśliwa – dodała i podkreśliła, że stanowi dowód na to, że kobieta może z powodzeniem pełnić najwyższe funkcje menedżerskie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu