Polska zyskała na kryzysie

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 10-09-2010, 00:00

Polska awansowała z 46. na 39. miejsce w rankingu konkurencyjności World Economic Forum.

Konkurencyjność naszej gospodarki szybko rośnie, ale pod względem polityki gospodarczej i biurokracji jesteśmy zaściankiem

Polska awansowała z 46. na 39. miejsce w rankingu konkurencyjności World Economic Forum.

Dzięki światowemu kryzysowi Polska zyskała na atrakcyjności inwestycyjnej — twierdzą ekonomiści World Economic Forum (WEF). W najnowszej edycji rankingu konkurencyjności nasza gospodarka znalazła się na 39. miejscu — o siedem miejsc wyżej niż w ubiegłym roku.

— Polska już drugi rok z rzędu awansuje o siedem pozycji. To imponująca poprawa, biorąca się głównie z odporności gospodarki na kryzys. Polska zawdzięcza to ostrożnej polityce gospodarczej i rosnącemu rynkowi wewnętrznemu — uzasadniają twórcy raportu.

Krok do przodu…

WEF bada konkurencyjność gospodarek porównując 111 wskaźników w każdym z krajów — od liczby obowiązków nakładanych na firmy, przez stopień rozwinięcia przestępczości zorganizowanej po długość życia obywateli.

— Konkurencyjność gospodarki to jej zdolność szybkiego rozwijania się w długim okresie — tłumaczy Zbigniew Hockuba, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego, instytucji, która odpowiada w Polsce za opracowanie badania.

Przez ostatni rok nasza gospodarka najmocniej poprawiła swoją konkurencyjność pod względem rozwoju infrastruktury (awansowaliśmy o ponad 50 miejsc) i rozwoju rynków finansowych (również około 50 miejsc).

— Budowa dróg ostatnio przyspieszyła, a system finansowy okazał się stabilny i odporny na szoki. Relatywnie posunęliśmy się więc do przodu, to duży sukces Polski — przekonuje Piotr Boguszewski, ekonomista NBP.

Wyraźnie poprawiły się też na tle innych krajów uwarunkowania makroekonomiczne (awans o prawie 20 pozycji). Konsekwentnie naszą mocną stroną jest też szkolnictwo wyższe (18 miejsce) oraz duży rynek wewnętrzny (stale w rankingach WEF zajmujemy tu pozycję 21.).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

…i krok w tył

Na tym jednak dobre informacje się kończą. Twórcy raportu zaznaczają, że Polska wciąż ma zaległości we wdrażaniu innowacji w gospodarce, a infrastruktura nadal wymaga rozbudowy.

— Żeby utrzymać poprawę konkurencyjności, Polska musi znacząco zmodernizować infrastrukturę transportową, która pozostaje w tyle za standardami międzynarodowymi. Przejście z gospodarki opartej na efektywności do gospodarki opartej na wiedzy będzie wymagało od Polski rozwoju klastrów, rozszerzenia prac badawczo-rozwojowych i zintensyfikowania współpracy ośrodków naukowych z biznesem — zaznaczają ekonomiści WEF.

Jeszcze więcej do życzenia pozostawia otoczenie administracyjne. Polska najgorzej została sklasyfikowana pod względem przejrzystości polityki rządowej (113. miejsce — m.in. za Armenią, Azerbejdżanem czy Bangladeszem), stopnia opodatkowania firm (108. miejsce) oraz liczby regulacji nakładanych na firmy (106. miejsce).

— W najbliższych latach spodziewamy się poprawy w tych obszarach. Rząd zapowiedział kolejne kroki w kierunku deregulacji — mówi Zbigniew Hockuba.

— Nie jestem takim optymistą. Od wielu lat rządy zapowiadają uproszczenia dla firm, a żaden nic w tej sprawie nie zrobił. Wręcz przeciwne — na biznes nakładane są nowe obciążenia i podatki. Ryzyko administracyjne prowadzenia w Polsce firmy rośnie — komentuje Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adam Smitha.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane