Polska żywność jedzie do Szanghaju

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 03-09-2010, 00:00

Za pozyskanie partnerów i promocję firmy będą musiały zapłacić m.in. 3 proc. prowizji od obrotu.

W październiku zacznie działać centrum wystawiennicze dla naszych firm spożywczych

Za pozyskanie partnerów i promocję firmy będą musiały zapłacić m.in. 3 proc. prowizji od obrotu.

Pobudzający wyobraźnię biznesmenów z całego świata chiński rynek, napędzany przez ponad 1,3 mld konsumentów, z których już 150 mln to przedstawiciele klasy średniej, od października stanie się bardziej dostępny dla polskich firm z branży rolno-spożywczej. To rezultat zaproszenia przez władze Szanghaju do współpracy — zostanie wówczas otwarte w tym mieście Centrum Handlowo-Wystawiennicze Polskich Produktów Rolno-Spożywczych (Polish Logistic Center Shanghai Xijiao).

Bariery wejścia

Pytane przez "PB" firmy spożywcze nie spieszą się jednak z decyzją o nawiązaniu współpracy z centrum.

— Jesteśmy zainteresowani, ale ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Rozmowy w tej sprawie trwają. Chcemy wszystko dokładnie przekalkulować — mówi Agnieszka Urbanek, specjalistka ds. eksportu z firmy Bracia Urbanek.

— Jeszcze się nad tym zastanawiamy — mówi Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity.

Z oferty rozsyłanej do firm wynika, że na koszty udziału w polskim stoisku składają się opłata wstępna wysokości 3 tys. zł i koszty zajmowanej przez produkty danej firmy powierzchni wystawowej (100 USD za metr kwadratowy miesięcznie).

To jednak nie wszystko.

"Jeżeli w wyniku działań naszego centrum doprowadzimy do zawarcia przez Państwo umowy sprzedaży produktów, pobierana będzie prowizja w wysokości 3 proc. od wartości zrealizowanej sprzedaży" — czytamy w ofercie polskiego centrum logistycznego w Szanghaju.

Pytani przez "PB" eksperci sugerują, że to właśnie kwestia prowizji może zniechęcać polskie firmy spożywcze do udziału w przedsięwzięciu.

Nie tylko wystawa

Polskie centrum będzie zlokalizowane w nowym, ogromnym kompleksie handlowo-wystawienniczo-logistycznym dla produktów rolno-spożywczych Xijiao International Shanghai. Jego działalność będzie koordynować polsko-chińska spółka założona przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI), Fundację Promocji Polskiej Żywności i chińskiego biznesmena Chen Wen Longa.

— Poza powierzchnią wystawienniczą, polskie firmy będą w Xijiao mogły skorzystać także z powierzchni magazynowej, a także wielu innych usług związanych z wprowadzeniem produktów na rynek chiński (m.in. uzyskanie niezbędnych certyfikatów, kodów kreskowych, etykiet, wsparcia w dystrybucji). Chcemy, aby stała ekspozycja polskich produktów promowała wiele różnych gałęzi naszego przemysłu rolno-spożywczego. Zaproszenia do udziału w projekcie wysłaliśmy więc do wielu firm i organizacji branżowych. Wstępne zainteresowanie udziałem zgłosiły takie firmy, jak Jutrzenka, Mlekovita, Kupiec, Bracia Urbanek czy producent Wody Jurajska. Lista wystawców jest jednak wciąż otwarta. Zgłoszenia od chętnych firm i organizacji przyjmujemy do 10 września — informuje Wiesław Różański, prezes UPEMI.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu