Polski biznes przeciera afrykańskie szlaki

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2022-03-28 14:56

Firmy coraz chętniej zaglądają na Czarny Ląd. Możliwości dla przedsiębiorczych jest wiele, a potencjał wciąż jest niewykorzystany.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki jest potencjał wymiany handlowej między Polską a krajami afrykańskimi
  • jakie produkty eksportowe mamy do zaoferowania
  • jakie dziedziny są kluczowe w budowaniu wzajemnych relacji gospodarczych
  • kto i jakie instrumenty finansowe oferuje firmom robiącym biznes w Afryce

Trwa ostatni tydzień Expo w Dubaju. To szczególnie intensywny czas, jeśli chodzi o promocję Polski na wystawie światowej. W poniedziałek odbyło się tu Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze – drugie pod względem ważności wydarzenie dla naszego kraju podczas półrocznego święta biznesu w Dubaju. Uczestniczyło w nim około 250 przedsiębiorców z 21 krajów. Forum miało na celu wzmocnienie polsko-afrykańskich więzi gospodarczych, czego efektem ma być zwiększenie wymiany handlowej i nowe inwestycje.

Spotkanie w połowie drogi

– Liczę, że dzisiejsze rozmowy i nawiązane kontakty przełożą się na konkretne projekty biznesowe, korzystne dla obu stron. Dla polskiego rządu Expo jest jednym z priorytetów, jeśli chodzi o promocję eksportu. To, że z naszymi afrykańskimi przyjaciółmi spotykamy się w tym miejscu i czasie, ma znaczenie nie tylko praktyczne, ale również symboliczne. Expo gromadzi przedstawicieli świata w jednym miejscu, ale leży też niejako w połowie drogi między Polską a kontynentem afrykańskim. Chodzi tu nie tylko o geografię – dla nas to zaangażowanie i forum jest także wyrazem pewnej filozofii w biznesie i relacjach gospodarczych, które staramy się rozwijać – powiedział Grzegorz Piechowiak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Podkreślił, że poziom wymiany handlowej i inwestycji z kontynentem afrykańskim nie odpowiada potencjałowi obu stron.

– Postrzegamy kontynent afrykański jako obszar bardzo perspektywiczny. Szacujemy, że polski potencjał eksportowy do Afryki ma wartość ok. 200 mld USD. To 60-krotnie więcej niż dzisiejsza wymiana handlowa. Możemy zaoferować szeroką gamę produktów z takich branż jak rolno-spożywcza, elektro-maszynowa, farmaceutyczna – stwierdził Grzegorz Piechowiak.

– Wyniki wymiany handlowej z Afryką rzeczywiście nie są imponujące, ale warto zauważyć, że w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. nastąpił przyrost prawie o 30 proc. To dowodzi, ze możliwości wzrostu są bardzo duże. Trzeba podkreślić, że jest to drugi kontynent pod względem wielkości i liczby ludności oraz pierwszy pod względem przyrostu naturalnego. To kontynent nieodkrytych jeszcze możliwości i olbrzymiego potencjału – powiedział Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która zorganizowała forum.

Reprezentanci rządów państw Afryki zachęcali polskich przedsiębiorców do rozwijania wymiany handlowej.

– Współpraca jest bardzo ważna, ale nie chcemy, aby była jednostronna, a więc polegała np. głównie na eksporcie. Zapraszamy inwestorów do Nigerii, by tutaj podejmowali aktywne działania, np. w branży wydobywczej. Mamy dużo złóż rud żelaza – zaznaczył Olamilekan Adegbite, minister rozwoju górnictwa i stali Nigerii.

– Warto rozważyć nasz kraj jako cel inwestycji. Od 2015 r. znacznie łatwiej prowadzić u nas działalność gospodarczą. Wprowadziliśmy wiele reform, które ułatwiają także handel międzynarodowy. Wiele przepisów służy inwestorom z zagranicy. W efekcie Nigeria jest w czołówce najdynamiczniej rozwijających się gospodarek Afryki – dodał Abubakar Malami, minister sprawiedliwości Nigerii.

Kluczowe dziedziny

Eksperci PAIH, przygotowując forum, wytypowali dziedziny, które mogą być kluczowe z punktu widzenia budowania relacji gospodarczych między Polską i Afryką.

– Zidentyfikowaliśmy cztery główne obszary. Pierwszy to bezpieczeństwo żywności. Chodzi głównie o technologię przetwarzania, magazynowania żywości. Mamy firmy, które bardzo dobrze to robią. Drugim obszarem jest infrastruktura. Mówimy o budowie dróg, mostów, kolei, ale także o technologiach związanych z wodą i inwestycjami, np elektryfikacją. Kolejny obszar to odnawialne źródła energii, transformacja energetyczna. W tej dziedzinie też mamy duże sukcesy, polskie firmy mogą dzielić się wiedzą z krajami afrykańskimi – powiedział Krzysztof Drynda.

Czwarta dziedzina to medycyna. Chodzi np. o budowę szpitali modułowych, ale też kwestie związane z nowoczesnymi technologiami, telemedycynę i rozwój sektora IT. Ważnym elementem forum były panele dyskusyjne, które dotyczyły wszystkich tych dziedzin.

W rozpoczynaniu współpracy biznesowej na nowych rynkach pomóc mogą instrumenty wsparcia finansowego oferowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

– Jeszcze w 2015 r. BGK był obecny z polskimi eksporterami w dziewięciu krajach. Dziś jesteśmy z nimi w 78 krajach, w tym 16 afrykańskich. Mamy tam cały zestaw instrumentów - głównie akredytywy, kredyty inwestycyjne, w części krajów umowy między rządami. Razem z KUKE ubezpieczamy kredyty udzielane eksporterom. Przedsiębiorcy wciąż mogą korzystać z tych narzędzi. Teraz potrzebny jest ruch ze strony firm, aby poszukały partnerów w Afryce – podkreśliła Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK.

Podczas prawie pół roku trwania wystawy światowej polski pawilon odwiedziło 1,4 mln osób, natomiast całe Expo – 21 mln.