Polski dron przyszłością logistyki

Paweł Wiśniewski; patronem sekcji jest Centrum Inteligentnego Rozwoju
opublikowano: 29-06-2017, 22:00

Monitoring perymetryczny za pomocą dronów i nowoczesne logistyczne rozwiązania to atuty wielofunkcyjnego, intermodalnego centrum logistycznego Grupy Ritex, które już wkrótce powstanie w gminie Legnickie Pole na terenach Legnickiej SSE.

 Kamień węgielny pod budowę uroczyście wmurowano 20 czerwca 2017 r. Na miejsce przyleciał on dronem. Nie bez powodu. Drony będą stałą i zintegrowaną częścią powstającego centrum.

TECHNOLOGIA I LUDZIE: Kamień węgielny na budowę Centrum logistycznego Grupy Ritex dostarczył dron, a wkopali go wspólnymi siłami przedstawiciele zarządu firmy i władz samorządowych.
Wyświetl galerię [1/2]

TECHNOLOGIA I LUDZIE: Kamień węgielny na budowę Centrum logistycznego Grupy Ritex dostarczył dron, a wkopali go wspólnymi siłami przedstawiciele zarządu firmy i władz samorządowych. Fot. ARC

— Będzie to pierwsze na świecie centrum logistyczne w praktyczny sposób wykorzystujące technologię dronów do codziennej pracy operacyjnej — wyjaśniał Arkadiusz Żurek, dyrektor generalny Instytutu INTL — koordynatora projektu Ritex. Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) mają być odpowiedzialne m.in. za misje inwentaryzacyjne i bezpieczeństwo liczącego 20 tys. mkw. obiektu, należącego do Grupy Ritex. Budynek o wielofunkcyjnym charakterze skupi w jednym miejscu specjalistów z trzech dotychczasowych oddziałów Grupy. W skład centrum wejdzie m.in. magazyn wysokiego składowania, hala produkcyjna i chłodnicza. W sekcji laboratoryjnej będą prowadzone badania nad wykorzystaniem dronów w branży logistycznej i w ogóle w obiektach wielkopowierzchniowych. Twórcy projektu planują również testy rozwiązań wykorzystujących drony w innych dzidzinach. W budynku powstaną też przestrzenie biurowe. Intermodalne Logistyczne Centrum Badawczo-Rozwoje Ritex, bo tak brzmi pełna jego nazwa, ma być nie tylko nowoczesne, ale dzięki zastosowanym technologiom, także przyjazne środowisku. Obiekt ma powstać w ciągu 10 miesięcy nakładem ponad 30 mln zł.

— Dla nas to krok milowy. Zawdzięczamy go naszym pracownikom. To oni przyczynili się do tego, że nasza firma osiągnęła tak wysoką pozycję na rynku. Budowę chcemy zakończyć w drugim kwartale 2018 r. Korporacje narzucają różne modele działalności, także połączenia i fuzje. My opieramy się temu, mamy własny kapitał i wciąż się rozwijamy — podkreślał Waldemar Michałowski właściciel Grupy Ritex. O niebagatelnym znaczeniu inwestycji dla rozwoju Ritexu mówił również Arkadiusz Żurek, dyrektor generalny Instytutu INTL.

— Jej celem jest dalsza dywersyfikacja działalności całej Grupy Ritex. Startowała ona jako firma przewozowa, następnie rozszerzyła działalność o spedycję i magazynowanie by stać się operatorem logistycznym, świadczącym szeroki wachlarz usług. Nowa inwestycja to kolejny etap rozwoju Ritex — zaznaczał Arkadiusz Żurek. — Nie bez znaczenia było to, że firma od początku działa w regionie legnickim. Duża część pracowników stąd pochodzi. Tutaj wkrótce będą przecinać się drogi A4 i S3. Dodatkowym atutem jest dostępność kadry i bliskość zakładów, z którymi współpracujemy. Do tego dochodzi przychylność władz lokalnych. To wszystko wpłynęło na decyzję o lokalizacji przedsięwzięcia w gminie Legnickie Pole, tuż obok Legnicy — dodał Arkadiusz Żurek. Z decyzji Ritexu cieszy się również Henryk Babuśka, wójt Legnickiego Pola. — Jestem niezwykle szczęśliwy i dumny, że kolejne przedsiębiorstwo wybrało naszą gminę jako miejsce, w którym chce rozwijać swoją działalność. To wyraz zaufania i docenienia naszego potencjału i codziennych starań o budowanie odpowiedniego klimatu dla biznesu. Przynosi to naszym mieszkańcom wiele korzyści — podkreślał wójt Legnickiego Pola. O swoim wsparciu dla tego typu przedsięwzięć zapewniał Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy.

— Cieszy mnie to, że tuż przy Legnicy powstaje duże centrum logistyczne, a dzięki temu powstaje potencjał transportowy, niezbędny lokalnym producentom. Bardzo ważne, że firma jest w stu procentach związana z polskim kapitałem, który pozwoli budować znaczenie gospodarcze naszego regionu. Będziemy na pewno nadal wspierać tę inicjatywę. Mamy bardzo atrakcyjną ofertę dotyczącą terenów inwestycyjnych. Mam nadzieję, że za tą inwestycją przyjdą kolejne, ważne dla rozwoju naszego subregionu — mówił prezydent. Rozpoczęcie inwestycji było też okazją do debaty poświęconej miejscu i roli Polski na logistycznej mapie Europy. W zorganizowanej przez Ritex konferencji wzięli udział uznani specjaliści z branży logistyki, zarządzania i transportu. W jej trakcie szukano odpowiedzi na pytanie, czy Polska może być liderem logistycznym w swoim regionie. — Chcemy pokazać, że polskie firmy mogą także być innowacyjne i konkurencyjne, nie tylko jeśli chodzi o koszty pracy, ale przede wszystkim w zakresie jakości świadczonych usług i wykorzystania nowych technologii — opowiadał Arkadiusz Żurek.

— Czy jesteśmy liderem, czy w grupie liderów, trudno powiedzieć. Na pewno jesteśmy w czołówce. I nie chodzi nawet o Europę, bo z doświadczenia wiem, że nasze rozwiązania są bardzo ciepło przyjmowane poza naszym kontynentem. Z kompetencji i doświadczenia naszych specjalistów korzystają w wielu krajach świata. Jest się czym dzielić i chwalić — zaznacza jeden z prelegentów, Tomasz Sączek, właściciel firmy Teslog, specjalista w tematyce łańcuchów dostaw. Prelegenci poruszali tematykę związaną z najnowszymi trendami w logistyce i transporcie, nowymi technologiami oraz potencjałem klastrów i stref ekonomicznych. Wydarzenie zorganizowane przez Grupę Ritex pokazało siłę i znaczenie polskiej logistyki. Na mapie kraju, za niespełna rok, powstanie ośrodek, który będzie jednym z najbardziej prężnych i nowoczesnych w środkowej Europie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Wiśniewski; patronem sekcji jest Centrum Inteligentnego Rozwoju

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu