Czytasz dzięki

Polski plastik szuka szczęścia poza Unią

SpotData
opublikowano: 27-01-2020, 22:00

Słaba koniunktura i ostre regulacje spowalniają wzrost eksportu plastikowych opakowań z Polski na rynki UE, ale firmy sobie radzą.

Eksport opakowań plastikowych do Unii rośnie w średnim tempie ok. 1 proc. rocznie (dane do października, trend liczony jako średnia za sześć miesięcy). To najsłabsza dynamika w tej dekadzie — nawet w czasie kryzysu zadłużeniowego w strefie euro eksport rósł wyraźnie szybciej. Przyczyną słabości jest niska aktywność w europejskim przemyśle, który przy transporcie towarów zużywa sporo opakowań plastikowych, m.in. folii. Inny powód to zaostrzenie regulacji antyplastikowych, czyli m.in. zakaz wykorzystywania niektórych opakowań jednorazowych. Nie wszedł on jeszcze w życie, ale wiele firm już się do niego dostosowuje.

Mimo niskiej dynamiki nasz eksport wciąż rośnie szybciej niż zużycie opakowań. To oznacza, że produkcja z Polski zwiększa udział w europejskim rynku. Najciekawsze zjawisko występuje jednak na rynkach pozaunijnych. Tam eksport rośnie w tempie ponad 17 proc. r/r — np. wzrost sprzedaży do Rosji przekracza 25 proc. W przypadkutoreb innych niż z polimerów etylenu Polska odpowiada już za połowę rosyjskiego importu z rynków unijnych.

To wpisuje się w szersze zjawisko dywersyfikacji polskiego eksportu, która nastąpiła w 2019 r. w reakcji na pogorszenie koniunktury w strefie euro. Producenci aktywnie szukali rynków zbytu poza Unią i w wielu branżach udało się skierować większą część sprzedaży na wschód Europy, do Azji czy na Bliski Wschód. Dzięki temu eksport rośnie w tempie przekraczającym 5 proc., mimo że w handlu światowym trwa stagnacja.

Analizy na temat rynku opakowań w Polsce i UE dostępne są w PB Forecast — nowym serwisie analitycznym „Pulsu Biznesu” i centrum SpotData. Więcej na stronie https://www.pb.pl/subskrypcja/forecast-opakowania
 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SpotData

Polecane