Polski transport w europejskiej czołówce na drogach i na torach

MIB
opublikowano: 31-03-2011, 00:00

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że Polska jest drugim rynkiem transportu kolejowego w UE, a trzecim lądowego.

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że Polska jest drugim rynkiem transportu kolejowego w UE, a trzecim lądowego.

Badania Eurostatu charakteryzują się sporą "bezwładnością". Najświeższe informacje na temat przewozów lądowych odnoszą się do roku 2009 i pierwszych dwóch kwartałów ubiegłego. Mimo że są to dane historyczne, wynika z nich interesujący obraz rynku transportu lądowego.

W 2009 r. wskutek kryzysu gospodarczego przewozy towarów drogą lądową w Unii zmalały o 10,1 proc., w tym koleją aż o 17,4 proc. Eurostat ocenia, że okres spowolnienia transport ma już za sobą — w pierwszym kwartale 2010 r. fracht drogowy zwiększył się o 3 proc., kolejowy o 8 proc., a w drugim kwartale odpowiednio o 4 i 14 proc.

Ogólnie w 2009 r. transport samochodowy dominował we wszystkich krajach unijnych i był ponad cztery razy większy pod względem wykonywanej pracy przewozowej (1691,2 mld tkm) od transportu kolejowego (366 mld tkm). Wyjątkiem były Łotwa i Estonia, kraje, które zajmują wysoką pozycję w przewozach kolejowych w UE (odpowiednio: 5. i 15.), głównie dzięki tranzytowi towarów do/z Rosji.

Najwięcej towarów przewożą Niemcy — łącznie w transporcie lądowym 307,5 mld tkm, w tym 95,8 mld tkm koleją, co daje udział w unijnym rynku tych przewozów odpowiednio: 18,2 proc. i 26,2 proc. Na drugim miejscu w przewozach lądowych uplasowała się w 2009 r. Hiszpania — 211,9 mld tkm, ale w przewozach kolejowych zajęła dopiero 13 miejsce. Polski transport lądowy wykonał w 2009 r. pracę przewozową 180,7 mld tkm, zajmując trzecie miejsce w UE (10,7 proc. rynku UE), a drugie w przewozach kolejowych — 43,4 mld tkm (11,9 proc. udziału).

W 2009 r. tylko dwa kraje nie zanotowały spadku przewozów lądowych. Były to Bułgaria (wzrost o 15,8 proc.) i Polska (wzrost o 9,6 proc.), przy czym transport kolejowy w Polsce wykonał o 16,5 proc. mniejszą pracę przewozową.

Największe spadki przewozów były udziałem Rumunii (-39 proc.), Łotwy (-34 proc.), Estonii, Irlandii i Cypru (wszystkie po -27 proc.). W Niemczech przewozy zmalały o 10 proc., w tym koleją o 17,1 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu