Polskie banki nie zostają w tyle

Ewa Bęczkowska
opublikowano: 16-10-2003, 00:00

Wraz z upowszechnieniem podpisu elektronicznego dokona się przełom w zabezpieczeniach bankowych.

Bankowe systemy bezpieczeństwa nadzorują obsługę klienta, wszystkie procesy zachodzące wewnątrz instytucji oraz wymianę informacji międzybankowej.

— Na razie dla klientów indywidulanych koszty związane z użyciem podpisu elektronicznego dla potrzeb komunikowania z bankiem lub w samym systemie bankowym są stosunkowo wysokie. Z drugiej strony banki chcąc udostępnić klientom aplikacje wykorzystujące podpis elektroniczny muszą ponieść dodatkowe koszty, które przy obecnym zaintersowaniu rynku takimi usługami są trudne do przełożenia na bezpośredni zysk— mówi Grzegorz Kornak, dyrektor pionu integracji systemów w spółce Comp Rzeszów.

Większość banków uruchamia bankowość elektroniczną.

— Do tego potrzebne są technologie informatyczne składające się na infrastrukturę klucza publicznego. To najpewniejszy sposób służący wzajemnemu uwierzytelnianiu klienta i banku — mówi Michał Bystrianin, zastępca dyrektora centrum kompetencyjnego systemów bezpieczeństwa informatycznego w Softbanku.

Banki wykorzystują najnowocześniejsze technologie do zabezpieczania zleceń składanych przez internet.

— Jedną z nich jest opatrywanie operacji podpisem elektronicznym. Do tworzenia takiego podpisu klienci banków mogą wykorzystywać karty chipowe przechowujące ich klucz prywatny. Koszt zakupu karty i czytnika oraz uzyskania certyfikatu klucza publicznego to wydatek rzędu 200-400 zł — mówi Michał Bystrianin

Ważne dla banków jest zachowanie tzw. integralności danych.

— Podmiot musi mieć pewność, że od momentu wprowadzenia informacji do systemu nie nastąpią żadne niewykrywalne zmiany. Do tego wykorzystuje się technologie podpisu elektronicznego — tłumaczy Jarosław Pastuszak z firmy Bazy i Systemy Bankowe.

Istnieją też usługi pośrednie tzw. niezaprzeczalności pochodzenia informacji. Potwierdzenia wymagają procesy i operacje bankowe, zaś szczególnej ochrony wewnętrzne procesy banku.

Dla banków ważny jest proces archiwizacji danych

— Banki muszą przechowywać dane i dokumenty w warunkach uniemożliwiających dokonywanie w nich zmian i zapewniających poufność — mówi Michał Bystrianin.

Bezpieczeństwo danych jest ważne w przypadku outsourcingu usług, z którego zaczynają korzystać banki.

— Podmiot odpowiedzialny za przetwarzanie danych musi zapewnić odpowiedni poziom zabezpieczeń , tzn. taki, który przekłada się na akceptowalny poziom ryzyka w odniesieniu do zasobów podlegających ochronie — wyjaśnia Grzegorz Kornak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bęczkowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polskie banki nie zostają w tyle