Polskie bizneswomen w unijnej czołówce

SACH
opublikowano: 15-11-2011, 00:00

35 proc. osób, które posiadają w Polsce własną firmę, to kobiety. Pod tym względem znacznie zawyżamy unijną średnią.

Z jakich powodów kobiety w Polsce decydują się na pracę na własny rachunek? Z jakimi problemami się borykają? Postanowiła to sprawdzić Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), przeprowadzając unikatowy projekt pod nazwą „Przedsiębiorczość kobiet”.

Badania pozwoliły na stworzenie sylwetki typowej polskiej przedsiębiorczyni. Jest to osoba młoda, na ogół dobrze wykształcona, która przed założeniem swojego biznesu zdobyła doświadczenie w charakterze pracownicy najemnej.

— Do pójścia na swoje skłoniły ja najczęściej względy finansowe, ale też dążenie do samodzielności i wykorzystanie sprzyjających okoliczności. Najczęściej pozostaje w stałym związku, ale nie ma dzieci. Nie rezygnuje z ich posiadania, a jeśli już realizuje plany dotyczące dzieci, często ma ich więcej, niż wynosi średnia — mówi dr Dorota Głogosz z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Jeśli chodzi o główne bariery w zakładaniu i prowadzeniu biznesu, nie ma wielkich różnic między tym, na co wskazują kobiety i mężczyźni.

— Najczęściej wymienianymi ograniczeniami są zbyt wysokie pozapłacowe koszty pracy, problemy ze zdobywaniem nowych klientów i skomplikowane formalności finansowe. Kobietom, podobnie jak i mężczyznom, przeszkadzają też zbyt zawiłe i czasochłonne procedury związane z wydawaniem pozwoleń i licencji, a także zmienność prawa pracy — mówi Anna Tarnawa, kierownik sekcji badań i analiz Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności PARP.

Jest tylko jeden czynnik, który różnicuje sytuację mężczyzn i kobiet. Znacznie przy tym pogarszający pozycję kobiet.

— Chodzi oczywiście o macierzyństwo i obciążenie obowiązkami opiekuńczymi wobec małych dzieci. Powodują one, że kobiety wyłączają się na długo z zawodowego życia i potem trudno im powrócić na rynek pracy — mówi Anna Tarnawa.

Co krzepiące, Polki należą do europejskiej czołówki, jeśli chodzi o zakładanie biznesu. W naszym kraju kobiety stanowią 35 proc. wszystkich przedsiębiorców. Unijna średnia wynosi 29 proc. Na podium są Portugalia, Litwa i Łotwa. Jeśli chodzi o branże, w których kobiety najczęściej prowadzą w Polsce działalność — są to firmy usługowe (72,7 proc. udziału w przedsiębiorstwach tego sektora), z zakresu zdrowia i ochrony społecznej (70,5 proc.) oraz obsługi rynku nieruchomości (49,3 proc.).

Dlaczego kobiety zakładają firmę?

Najczęstsze odpowiedzi:

Chęć wykorzystania sprzyjających okoliczności — 22 proc.

Brak alternatywy w postaci pracy najemnej — 18 proc.

Pragnienie osiągnięcia samodzielności — 16 proc.

Chęć polepszenia bytu rodziny — 8 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SACH

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu