Polskie firmy bardziej odporne na pandemię

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2021-09-14 20:00

Z wyzwaniami związanymi z COVID-19 firmy znad Wisły radzą sobie lepiej niż ich koledzy z innych krajów.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Jak wygląda odporność polskich firm na pandemię w porównaniu z przedsiębiorcami z innych krajów
  • Ile firm spodziewa się problemów z płynnością finansową i wyraża obawę o popyt na swoje towary i usługi
  • Jakie znaczenie w walce z pandemią mają narzędzia cyfrowe

Trwająca od półtora roku pandemia odciska silne piętno na gospodarkach, jednak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie lepiej niż większość firm na świecie. To kluczowy wniosek, jaki płynie z raportu “State of Small Business” opublikowanego właśnie przez Facebooka. W zrealizowanym w lipcu i sierpniu badaniu 92 proc. ankietowanych firm zadeklarowało, że nadal prowadzą działalność. To wyraźnie więcej niż średnia światowa, wynosząca 82 proc., a także o 8 punktów proc. więcej niż w poprzednim badaniu zrealizowanym w lutym, w szczycie obostrzeń pandemicznych. Polskie przedsiębiorstwa rzadziej decydowały się również na redukcję zatrudnienia w związku z pandemią. Taką konieczność zadeklarowało 19 proc. firm, podczas gdy średnia światowa to aż 36 proc.

W raporcie z jednej strony widać poprawę wyników w stosunku do poprzedniej edycji, a z drugiej rosnące zmęczenie pandemią i niepewność odnośnie do przyszłości. 29 proc. polskich przedsiębiorców zaobserwowało w ostatnich miesiącach zwiększenie obrotów (o 12 proc. więcej w stosunku do badania z lutego), ale jednocześnie 23 proc. ankietowanych przedsiębiorstw (o 10 proc.) spodziewa się problemów z płynnością finansową, a 44 proc. wyraża obawę o popyt na towary i usługi w nadchodzącym okresie (8 proc. więcej niż w poprzednim badaniu). Ogółem w Polsce 52 proc. pytanych ma pewność, że ich firma przetrwa kolejne 12 miesięcy. To nieco więcej niż średnia światowa, wynosząca 48 proc.

Robert Bednarski, dyrektor Facebooka na region Europy Środkowo-Wschodniej, zwraca uwagę na potencjał narzędzi cyfrowych.

– Już do 88 proc. wzrósł odsetek małych i średnich przedsiębiorstw wykorzystujących narzędzia cyfrowe do reklamy, sprzedaży, kontaktu z klientami, a także analizy swoich wyników czy nawet rekrutowania pracowników. Jednocześnie z raportu jasno wynika, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii, dlatego nie dziwi, że 53 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że ich ucyfrowienie nie zmieni się po zakończeniu pandemii i ustaniu obostrzeń – mówi Robert Bednarski.

W Polsce 36 proc. ankietowanych firm zadeklarowało, że co najmniej jedną czwartą sprzedaży zawdzięczają narzędziom cyfrowym. To mniej niż średnia światowa, która w ostatnim badaniu wynosi 46 proc.