Polskie firmy mają szansę konkurować na rynku UE

Agnieszka Ostojska
27-11-2000, 00:00

Polskie firmy mają szansę konkurować na rynku UE

Większość polskich firm należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Generują one blisko 50 proc. dochodu narodowego, a zasięgiem swojej działalności obejmują prawie wszystkie branże. Do sektorów najbardziej zdominowanych przez małe i średnie firmy należy przemysł lekki i spożywczy, gdzie ich udział w całości rynku przekracza 60 proc.

— Tego typu podmioty gospodarcze są najelastyczniejsze ale i najbardziej narażone na zmiany koniunktury. Duże szanse mają małe, rodzinne firmy w branży spożywczej, zarówno świadczące usługi gastronomiczne, jak i produkujące własne wyroby. Branżą zdominowaną przez mały i średni biznes jest również motoryzacja i usługi naprawcze. Wszystko zmierza jednak w kierunku usług. W Polsce, tak jak i w Europie Zachodniej, większość małych i średnich firm działa w sektorze usługowym — tłumaczy Wiesław Sinkiewicz, sekretarz generalny Związku Rzemiosła Polskiego.

Jednak usługi

Podobną opinię na temat kierunku rozwoju firm z tej grupy prezentują przedstawiciele Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

— Według badań GUS, w ostatnich latach najbardziej wzrosły dochody we wszystkich sekcjach sektora usługowego. Duży wzrost zanotowano również w sektorze obsługi nieruchomości. Coraz bardziej dynamicznie rozwija się rynek usług komputerowych. Te branże mają największe perspektywy rozwoju — wyjaśnia Aleksandra Sztetyłło, kierownik Zespołu Analiz i Promocji Sektora MSP.

Dodaje, że branżami, które stwarzają największe szanse rozwoju, są te, których przedstawiciele zaczynają stanowić konkurencję dla swoich odpowiedników z Zachodu.

Pracochłonne dziedziny

Ze względu na relatywnie niskie koszty siły roboczej w Polsce, rodzime przedsiębiorstwa mają szansę rozwoju w branżach wymagających większych nakładów pracy.

— Dla krajów Unii Europejskiej będziemy konkurencyjni w tzw. sektorach pracochłonnych. Według naszych badań, bardzo wysokie wskaźniki krajowej samowystarczalności oraz wysokie wskaźniki specjalizacji eksportowej mają produkcja drewna i wyrobów z surowców niemetalicznych, z gumy i tworzyw sztucznych, wytwarzanie instrumentów medycznych, precyzyjnych i optycznych. Firmy trudniące się właśnie tego typu działalnością powinno cieszyć otwieranie zachodniej granicy. Z małych i średnich firm, mają one szansę przeobrazić się w duże koncerny — przewiduje Bogdan Piasecki, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, współautor książki „Wpływ integracji Polski z Unią Europejską na sektor małych i średnich przedsiębiorstw“.

Wsparcie w drodze do Unii

Aby przybliżyć polskim przedsiębiorcom sytuację, w jakiej znajdą się po wejściu Polski do struktur unijnych, Ministerstwo Gospodarki uruchomiło specjalny program, wspierający sektor małych i średnich przedsiębiorstw.

— Program ruszył od stycznia 2000 roku. Nie wliczając środków z funduszu PHARE, jego tegoroczny budżet wyniósł ponad 30 mln zł. Jego celem jest podniesienie konkurencyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zwiększenie generowanego przez nie eksportu oraz stworzenie warunków do podniesienia ilości i wartości inwestycji dokonywanych w tej dziedzinie. Nasza działalność może mieć wymierne wielkości dla każdego przedsiębiorcy, niezależnie od branży. Ponosimy 60 proc. kosztów doradztwa z zakresu zarządzania. Partycypujemy również w budżecie firm wprowadzających procedury ISO. Dofinansowujemy udział w targach i wystawach zagranicznych. Im więcej wypromujemy teraz, tym lepszą pozycję startową będziemy mieli po wejściu do Unii — tłumaczy Mirosław Marek, dyrektor Departamentu Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Gospodarki.

Dodaje on, że najważniejsze, aby uzmysłowić przedsiębiorcom, że ich sytuacja po wejściu do Unii Europejskiej może się zmienić. O tym, czy będzie to zmiana na lepsze czy na gorsze, zadecydują podjęte przez nich teraz działania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Polskie firmy mają szansę konkurować na rynku UE