Polskie firmy mogą zarobić na kryzysie

Magdalena Hernandez
17-11-2011, 00:00

Kryzys może się stać szansą dla polskich eksporterów, którzy wykorzystają trudności międzynarodowych konkurentów.

W ciągu niespełna dwóch miesięcy złoty stracił na wartości 11 procent. Wobec kryzysu zadłużenia państw strefy euro jeszcze bardziej zyskał na wartości amerykański dolar. Osłabienie się złotego powinno mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność polskiego eksportu, bo oznacza, że towary i usługi, których koszty produkcji pokrywane są w złotych, stają się tańsze. Eksport polskich firm rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu ostatnich 10 lat eksport liczony na jednego mieszkańca zwiększył się trzykrotnie, osiągając w ubiegłym roku wartość 3,8 tys. EUR — wynika z danych Eurostatu. Mimo pozytywnego trendu wciąż jesteśmy daleko w tyle za innymi krajami UE, gdzie eksport na głowę jest średnio o 150 proc. wyższy. Trudno zakładać, że wynika to z nadzwyczajnej nieporadności polskich przedsiębiorców. Dużym problemem jest brak spójnej strategii wizerunkowej promującej Polskę jako markę na zagranicznych rynkach. Nasze firmy udowadniają od wielu lat, że są w stanie skutecznie konkurować na międzynarodowych rynkach. Trzeba jednak pamiętać, że doświadczenie polskich firm w działalności międzynarodowej jest wciąż stosunkowo niewielkie, dlatego potrzebują wsparcia i konsultacji. Wciąż stosunkowo mało rozwinięty eksport jest ogromną szansą dla firm, które rozważają taki ruch. Bez wątpienia w naszym regionie, a także na bardziej odległych rynkach, wciąż jest wiele niezagospodarowanych nisz, a w związku z nadchodzącym spowolnieniem mogą się pojawić nowe. Podstawy wzrostu polskiego eksportu są silne. Coraz bardziej atrakcyjna staje się struktura polskiego eksportu. W miejsce tradycyjnych sektorów, jak włókienniczy, metalowy czy wydobywczy, na znaczeniu zyskują te bardziej rozwojowe: motoryzacja, a w szczególności produkcja części i akcesoriów samochodowych czy produkcja urządzeń elektrycznych. Dobrze radzą sobie polskie firmy technologiczne, rywalizujące na rynkach opartych na wiedzy: firmy IT czy producenci oprogramowania, w szczególności dynamicznie rozwija się w ostatnich latach polska produkcja gier komputerowych. Eksperci zwracają uwagę, że coraz bardziej nieuchronny kryzys, chociaż dla większości firm będzie oznaczał cięcia kosztów i restrukturyzację dotychczasowych strategii, dla zwycięskiej mniejszości z pewnością okaże się przełomowy. Sukces odnoszą zazwyczaj te firmy, które zareagują najszybciej. Na to mogą liczyć polskie firmy planujące ekspansję do Unii Europejskiej. Mają atut uczestniczenia we wspólnym rynku unijnym, a jednocześnie zachowują premię związaną z niższymi w ostatnim czasie notowaniami złotego wobec euro. Jednak ekonomiści zauważają, że o wiele większe możliwości obiecują bardziej egzotyczne rynki Azji i Ameryki Południowej. Dotarcie do nich nie jest tak łatwe, jak eksport do państw europejskich, jednak jeśli uda się je pokonać, korzyści mogą być dużo większe. Polskie mają wszelkie predyspozycje do tego, by skutecznie wkroczyć na te rynki, jednak wciąż hamuje je stosunkowo niewielkie doświadczenie w kontaktach handlowych z tymi częściami świata, dlatego by w pełni wykorzystać swój potencjał, potrzebują wsparcia.

Magdalena Hernandez

dyrektor zarządzający ACCA, międzynarodowej organizacji zrzeszającej specjalistów z zakresu finansów i bankowości

Konferencja dla MSP

Do firm, które chcą rozpocząć ekspansję na zagraniczne rynki, skierowana jest bezpłatna konferencja „Wchodzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne”. Kolejne z cyklu międzynarodowych spotkań organizowanych przez ACCA we współpracy z partnerami odbędzie się 22 listopada w hotelu Marriott w Warszawie. Współorganizatorem wydarzenia jest firma doradcza PwC, która przygotowała specjalny raport o korzyściach i wyzwaniach związanych z zagraniczną ekspansją.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Hernandez

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polskie firmy mogą zarobić na kryzysie