Polskie firmy nie pojmują istoty public relations

Monika Żyburtowicz
07-11-2000, 00:00

Polskie firmy nie pojmują istoty public relations

Pojęcia reklamy, marketingu i public relations są często mylone przez polskie firmy. Zorganizowany przez warszawski hotel Sheraton konkurs miał pokazać granicę między informacją handlową a sferą komunikacji, do której zaliczają się działania PR.

Do zorganizowanego przez warszawski hotel Sheraton pierwszego konkursu działań public relations zgłoszono szesnaście projektów. Nagrody przyznano w pięciu kategoriach: strategia działań PR, wewnętrzne PR, media relations, komunikacja kryzysowa oraz sponsoring-mecenat.

Konkurs miał przede wszystkim charakter edukacyjny. Zdaniem Geralda Stanisława Abramczyka, przewodniczącego jury, Polakom należy uświadomić, gdzie przebiega granica między reklamą i marketingiem a public relations. Przedsiębiorstwa najczęściej utożsamiają promocję towarów lub usług z działalnością PR. Tymczasem zadaniem ludzi pracujących w public relations jest kreowanie wizerunku firmy, a nie konkretnego produktu.

Organizatorzy imprezy mają nadzieję, że w przyszłym roku konkurs nabierze rozmachu. Spodziewają się zgłoszenia większej liczby projektów, zamierzają także stworzyć nowe kategorie i przyznać Grand Prix. Na rok 2001 planowana jest wystawa polskiego PR i profesjonalna kampania reklamowa konkursu.

DOBRY ODBIÓR: Laureatem w kategorii sponsoring-mecenat została firma AMS. Jej projekt „Wewnętrzna galeria AMS” powstał przy współpracy Print and Display i Boomerang. Marek Krajewski, twórca projektu, przekonywał, że wspieranie działań artystycznych tworzy dobry klimat wokół firmy, ułatwiający kontakt z ludźmi.

ODPOWIEDNIA STRATEGIA: W sytuacjach kryzysowych opracowanie dobrej strategii PR to sprawa kluczowa. Od tego zależy, jak społeczeństwo będzie postrzegać i oceniać problemy danej branży — uważa Piotr Talarek (pierwszy z prawej), dyrektor zarządzający Partner of Promotion, firmy laureatki w kategoriach media relations oraz komunikacja kryzysowa. Na zdjęciu ze współpracownikami (od lewej): Pawłem Trochimiukiem, Małgorzatą Freulich, Anną Hahn-Leśniewską.

NAJWYŻSZY CZAS: Mam nadzieję, że działania public relations nie będą już kojarzone tylko z reklamą. Firmy, które zrozumieją, na czym powinna polegać praca w PR, lepiej odnajdą się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku — mówi Gerald Stanisław Abramczyk, przewodniczący jury.

WAŻNY KONTAKT: Nasi pracownicy prowadzą działania na rzecz domów dziecka oraz szpitali dziecięcych. W ten sposób uczą się działalności public relations — twierdzi Katarzyna Gontarczyk, menedżer PR hotelu Sheraton, który otrzymał nagrodę w kategorii wewnętrzne PR.

NIE TYLKO REKLAMA: Dla Polaków reklama nie jest wiarygodnym źródłem informacji. Na pozytywny wizerunek firmy, który znacznie ułatwia sprzedaż produktów, wpływ mają właśnie ludzie z public relations — twierdzi Adam Linka (na zdjęciu z lewej) z BCA, agencji, która zdobyła nagrodę w kategorii strategii działań PR. Statuetkę trzyma Grzegorz Szczepański, prezes zarządu BCA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Żyburtowicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polskie firmy nie pojmują istoty public relations