Polskie firmy zmieniają strategie wchodzenia na rynki unijne

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 17-11-2005, 19:16

Zmieniają się strategie wchodzenia polskich firm na rynki UE. Zwiększa się liczba tych, które funkcjonują tam bezpośrednio, tworząc oddziały, eksportujących, bądź rozwijających kooperację zagraniczną w formie poddostawcy - wynika z badań "Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach UE" Szkoły Głównej Handlowej.

Zmieniają się strategie wchodzenia polskich firm na rynki UE. Zwiększa się liczba tych, które funkcjonują tam bezpośrednio, tworząc oddziały, eksportujących, bądź rozwijających kooperację zagraniczną w formie poddostawcy - wynika z badań "Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach UE" Szkoły Głównej Handlowej.

    Wyniki badań, przeprowadzonych na początku 2005 r. i adresowanych do grupy 247 polskich firm operujących na rynkach UE, zaprezentowano w czasie czwartkowej konferencji naukowej SGH "Polskie przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji".

    Jak pokazały badania, ok. 27 proc. firm weszło na rynek UE poprzez eksport pośredni, czyli korzystając z pośrednika, który dostarcza ich wyroby za granicę. Ok. 47 proc. eksportowało bezpośrednio, ok. 17 proc. było poddostawcą na rynki UE w ramach kontraktów długoterminowych z firmami zagranicznymi, a ok. 9 proc. stworzyło oddziały i filie zagraniczne.

    Zdaniem autorów badań, wyniki dowodzą procesu "umiędzynarodawiania się" polskich przedsiębiorstw. Bezpośrednia obecność na rynkach zagranicznych pozwala na nabywanie wiedzy i doświadczenia w otoczeniu międzynarodowym, co jest zjawiskiem bardzo korzystnym w długim okresie - uważa autor opracowania "Metody wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki UE" Adam Kałowski z Katedry Zarządzania Strategicznego SGH.

    Wśród pozytywnych zjawisk w strategiach międzynarodowego konkurowania polskich firm należy wyróżnić fakt, że firmy polskie zdobywają te rynki z wykorzystaniem własnych marek. Aż 74 proc. badanych przedsiębiorstw sprzedaje produkty i usługi na rynku UE pod własną marką. Pozostałe 26 proc. korzysta ze strategii wejścia na te rynki za pomocą silniejszej marki obcej.

    Jak pokazują badania, metoda wejścia na rynek zagraniczny zależy od wielkości firmy. Duże przedsiębiorstwa, częściej niż małe i średnie, mają własne oddziały lub filie na rynkach UE. Wynika to z faktu, iż duże firmy dysponują wystarczającym kapitałem i wyspecjalizowanymi kadrami, koniecznymi do kooperacji zagranicznej w formie bardziej zaawansowanej niż eksport.

    Także małe i średnie firmy chcą kontrolować swoją sprzedaż na obcym rynku, chociażby w zakresie polityki marketingowej, czy jakości produktu. Dlatego ok. połowa z nich decyduje się na eksport bezpośredni na rynki zagraniczne, pomimo iż wiąże się to z większym ryzykiem, niż eksport pośredni z wykorzystaniem odbiorcy dostarczającego ich wyroby za granicę. Z formy eksportu pośredniego w grupach małych, średnich i dużych firm korzysta poniżej 30 proc. przedsiębiorstw.

    Czwartkowa konferencja na temat konkurencyjności polskich firm na rynkach światowych zorganizowana została przez Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej SGH.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane