Polskie lotniska regionalne będą mogły otrzymywać pomoc publiczną

Polska Agencja Prasowa SA
08-02-2005, 17:14

Polskie lotniska regionalne będą mogły otrzymywać przez 5 lat pomoc publiczną w wysokości do 50 proc. kosztów na uruchomienie nowej linii lokalnej i jej promocję - wynika z przedstawionych we wtorek nowych zasad przyznawania pomocy publicznej dla lotnisk.

Polskie lotniska regionalne będą mogły otrzymywać przez 5 lat pomoc publiczną w wysokości do 50 proc. kosztów na uruchomienie nowej linii lokalnej i jej promocję - wynika z przedstawionych we wtorek nowych zasad przyznawania pomocy publicznej dla lotnisk.

UE rozpoczęła we wtorek konsultacje z krajami członkowskimi oraz innymi zainteresowanymi w sprawie nowych zasad przyznawania pomocy publicznej dla małych lotnisk regionalnych. Ostatecznie, nowe reguły mają być przyjęte latem tego roku.

"Celem tej inicjatywy jest rozwój lotnisk regionalnych, co ma służyć zwiększeniu wyboru dla pasażerów" - powiedział we wtorek Stefaan de Rynk, rzecznik odpowiedzialnego za transport komisarza Jacques'a Barrota.   

Proponowane warunki korzystania z pomocy publicznej dotyczą m.in. wielkości lotniska (pod względem liczby obsługiwanych pasażerów) oraz położenia w regionie. Warunki te spełniają polskie lotniska regionalne. Przede wszystkim dlatego, że są małe - roczny ruch pasażerski jest na nich mniejszy niż 1 mln pasażerów - oraz znajdują się na terenie jednych z uboższych regionów UE (gdzie PKB jest niższy niż 75 proc. średniej unijnej).

Lotniskom spełniającym takie właśnie normy Komisja Europejska chce zezwolić na otrzymywanie pomocy publicznej na pokrycie od 30 do 50 proc. tzw. kosztów dodatkowych.

"Chodzi np. o otwarcie nowych połączeń między lotniskami regionalnymi i ich marketing, a nie koszty paliwa czy zatrudnienia" - zaznaczył de Rynk.

Taka pomoc byłaby udzielana lotniskom maksymalnie przez 5 lat.

Na pomoc publiczną mogłyby liczyć także większe lotniska regionalne oraz lotniska z regionów bogatszych (których PKB jest wyższy niż 75 proc. unijnej średniej), ale jak zaznaczył de Rynk, decyzja w tej sprawie zapadałyby już po zbadaniu konkretnych przypadków. Według niego, takie lotniska ewentualnie mogłyby otrzymywać pomoc przez 3 lata.

Komisja rozpoczęła konsultacje w sprawie zasad przyznawania pomocy publicznej rok po ogłoszeniu decyzji w głośnej sprawie lotniska Charleroi w Belgii. Komisja nakazała wówczas, by Ryanair - tania linia lotnicza, która korzysta z lotniska Charleroi - zwróciła władzom belgijskim (do których należy lotnisko) część udzielonej mu nielegalnie pomocy.

De Rynk powiedział we wtorek, że Komisja czeka na wyjaśnienia w tej sprawie i  czuwa nad tym, żeby pieniądze zostały zwrócone.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Polskie lotniska regionalne będą mogły otrzymywać pomoc publiczną