Polskie start-upy błyszczą w Hanowerze

Partnerem publikacji jest PKN Orlen
26-04-2017, 22:00

Nasz przemysł z powodzeniem promuje się na Hannover Messe. Flagowym okrętom towarzyszy w tym roku flotylla małych firm innowacyjnych, które chcą wypłynąć na szerokie wody światowej gospodarki

Międzynarodowe Targi Technologii, Innowacji i Automatyki w Przemyśle, które rozpoczęły się w Hanowerze w poniedziałek i potrwają do jutra, to największa na świecie impreza przemysłowa. Polska jest partnerem tegorocznej 60. edycji, której hasło brzmi: „Integrated Industry — Creating Value” (Zintegrowany przemysł — tworzenie wartości). Dzięki temu nasi wystawcy zajmują prestiżowe stanowisko narodowe. Chwalą się swoimi innowacyjnymi osiągnięciami w głównej hali kompleksu targowego. Na 1,2 tys. mkw. swoje najnowsze oferty prezentuje 200 polskich firm.

Wyświetl galerię [1/2]

Hanover Messe ARC

Potentaci i pretendenci

Oprócz wyrobów firm od lat uznanych na świecie, jak Solaris Bus & Coach czy H. Cegielski, odwiedzający mogą zobaczyć m.in. technologie opracowane przez studentów — laureatów konkursu „Najlepsi z najlepszych”. Miejsce dla nich znalazło się na stoisku SciTech Poland. Ekspozycję nazwaną Strefą Start-upów ma też 20 firm dopiero rozpoczynających działalność — głównie zajmujących się zastosowaniem w biznesie technologii informatycznych. To nie przypadek, bo hasło przewodnie naszej obecności na targach w Hanowerze to „Smart means Poland” (Inteligentny znaczy Polska). Odnosi się ono do potencjału polskiej gospodarki w dziedzinie nowoczesnych technologii, przede wszystkim w robotyce, informatyce przemysłowej, sterowaniu, digitalizacji i automatyzacji procesów przemysłowych. W Strefie Start-upów przeważają spółki z sektora ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne) i płatności bezgotówkowych, czyli tzw. FinTechów.

— Polska może zostać jednym z liderów cyfrowych usług finansowych. Związane z nimi technologie rozwijają się u nas na niespotykaną gdzie indziej skalę. Chcemy pokazać potencjał Polski — to, że warto się u nas rozwijać, bo mamy zasoby intelektualne, informatyków, programistów i inżynierów oraz duży chłonny rynek — informuje Tadeusz Kościński, wiceminister rozwoju. Partnerem Strefy Start-upów jest PKN Orlen.

— Wspieramy ekspozycję najlepszych polskich technologicznych start-upów, bo szans na rozwój krajowej gospodarki upatrujemy właśnie we współpracy z młodymi innowacyjnymi firmami. To niepowtarzalna okazja, aby pokazać nowoczesne i dynamiczne oblicze naszego kraju, ale również element budowy kultury organizacyjnej koncernu, sprzyjającej innowacyjności, zakładającej m.in. intensywne wsparcie dla środowiska start-upów, w tym również poza granicami Polski — mówi Jędrzej Oleszkiewicz, dyrektor biura innowacji w PKN Orlen.

Tak się składa, że koncern jest również największym polskim inwestorem na rynku niemieckim. Od 14 lat za pośrednictwem spółki zależnej Orlen Deutschland zarządza największą w Niemczech siecią stacji paliw działających w segmencie ekonomicznym pod

Start-upy w Hanowerze

Innowacyjne firmy prezentujące się w strefie start-upów: XTPL HussarTech Billon Group Immunity Systems Medicalbay NOA EuroLoop Hyper Poland GeniCore PickPack Nowak Innovations Nanores Reliability Solutions SmartTech Husarion One Meter OMNI3D IC Solutions ZenCard Startup Poland marką Star. Jest również obecny handlowo w prawie 60 krajach na pięciu kontynentach.

— Chcemy przekuć nasz sukces i doświadczenie w ekspansji zagranicznej na sukces innych rodzimych firm — tłumaczy jeden z powodów strategicznego zaangażowania firmy w polską eskpozycję Jędrzej Oleszkiewicz.

Najważniejsze cele

A czego te początkujące polskie firmy spodziewają się po udziale w hanowerskich targach? Najważniejszym motywem jest chęć zaistnienia na arenie międzynarodowej i budowania marki. Takie cele stawia sobie m.in. firma ZenCarda.

— Jesteśmy start-upem zaliczanym do FinTechów. Walczymy przede wszystkim o to, by zaistnieć jako marka za granicą. Targi w Hanowerze traktujemy bardziej jako hub, który ściąga ludzi z Europy i świata. Nie myślimy o nich jak o wydarzeniu tylko niemieckim — mówi Jarosław Sygitowicz, wiceprezes ZenCard. Prezentowana przez tę firmę technologia powoduje, że karty lojalnościowe, których coraz więcej rozdają producenci rozmaitych dóbr i usługodawcy, można zwirtualizować na karcie płatniczej, a zniżki i punkty naliczane są automatycznie podczas płacenia. To rozwiązanie jest przeznaczone dla sieci handlowych. Jarosław Sygitowicz podkreśla, że w Polsce jest bardzo nowoczesny system bankowy i finansowy. Oferuje usługi, o których w USA i Europie Zachodniej dopiero się myśli. Na przykład aż 60 proc. płatności kartowych w naszym kraju ma charakter zbliżeniowy, a w Niemczech ten odsetek jest znacznie niższy. Przedstawiciele spółki XTPL, dostarczającej technologię druku ultracienkich linii przewodzących, które wykorzystuje się w ogniwach słonecznych i wyświetlaczach, przyjechali do Hanoweru z myślą o pokazaniu swojej oferty większej grupie potencjalnych odbiorców i znalezieniu partnerów biznesowych.

— W czerwcu wchodzimy na giełdę, dlatego każda forma pokazania naszej technologii szerszej publiczności jest dla nas cenna. To coś, co powoduje, że jesteśmy spokojniejsi o nasz giełdowy debiut i dalsze losy na parkiecie. Chcemy, by z czasem nasza technologia stała się standardem rynkowym, a nie da się tego zrobić bez obecności na takich imprezach jak Hannover Messe — przekonuje Sebastian Młodziński, współzałożyciel XTPL.

Na inny aspekt obecności w Strefie Start-upów i w ogóle na targach w Hanowerze zwrócił uwagę Przemysław Jesionowski, dyrektor handlowy z firmy IC Solutions. Chodzi o efekt skali.

— Gdy wystawiamy się w grupie, pokazujemy siłę. Prezentujemy się jako pewna całość, a nie rozproszony ekosystem. Targi w Hanowerze to doskonałe miejsce do nawiązywania kontaktów z firmami z Polski, ale też otwarcia się na przedsiębiorstwa z Zachodu. Próba przebicia się na rynki zagraniczne wymaga jednak od małych firm bardzo dużych nakładów finansowych i siły. Jest naprawdę ogromnym przedsięwzięciem. Wywodzimy się z Polski, ale nasz cel ma charakter globalny. Realizujemy go małymi krokami. Naszym największym klientem jest OBWE — mówi Przemysław Jesionowski, którego firma oferuje długopisy cyfrowe.

Taka innowacja może być przydatna przede wszystkim firmom i instytucjom, które tworzą papierowe dokumenty i muszą je przepisywać do innych systemów albo skanować. Stworzenie dokumentu lub wypełnienie dowolnego formularza za pomocą długopisu cyfrowego powoduje, że skan i przeanalizowana wersja elektroniczna pojawią się w komputerze użytkownika.

Synergia strategii

Przedstawiciele firm obecnych w Strefie Start-upów z uznaniem wyrażali się o inicjatywie resortu rozwoju jako jej organizatora i Orlenu, dzięki którego wsparciu możliwy był ich udział w hanowerskich targach. Przyznawali też, że ich cele i nadzieje są zbieżne ze strategią organizatorów polskiej obecności na Hannover Messe.

— Targi w Hanowerze są przede wszystkim okazją do długofalowej promocji polskiej myśli na arenie międzynarodowej i budowania mocnych polskich marek wysokich technologii. Umiędzynarodowienie polskiej gospodarki i zwiększenie eksportu towarów i usług zaawansowanych technologicznie są zaś jednymi z najistotniejszych elementów rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju — podsumowuje Tadeusz Kościński.

Innowacyjny PKN Orlen

Strategiczne kierunki rozwoju firmy to petrochemia i chemia, dostarczające surowców i komponentów do materiałów przyszłości, rozwój nowoczesnej energetyki, innowacje tworzące wartość w kontakcie z klientem indywidualnym oraz rozwój usług powiązanych z elektromobilnością. Grupa Orlen rozwija działania w dziedzinie badań i rozwoju. Realizuje wiele takich przedsięwzięć — przykładem może być pozyskanie biokomponentów wyższej generacji. Na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku powstaje stacja doświadczalna, w której będą hodowane glony z wykorzystaniem dwutlenku węgla i wód poprodukcyjnych z rafinerii. Firma od lat inicjuje projekty badawczo-rozwojowe we współpracy m.in. z Politechniką Warszawską, AGH, KUL-em, Politechniką Łódzką, Uniwersytetem Warmińsko- Mazurskim, Politechniką Wrocławską, Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technicznym, Instytutem Ciężkiej Syntezy Organicznej, Instytutem Chemii Przemysłowej, Instytutem Nawozów Sztucznych, Instytutem Nafty i Gazu, Wojskową Akademią Techniczną, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych. Głównym celem tych projektów jest wzmocnienie efektywności produkcji, wzrost jej bezpieczeństwa i ochrona środowiska.

Grupa Orlen ma dwa ośrodki badawcze: Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny (www.pppt.pl) w Polsce i UniCRE (www.unicre.cz/en) w Czechach. Grupa konsekwentnie wspiera system start-upów w Polsce. Pod koniec 2016 r. uruchomiła serwis „Innowacje, Startupy”, którego częścią jest otwarta aplikacja Innowacje@orlen. Serwis wpisuje się w działania inkubacyjno-akceleracyjne prowadzone przez specjalny zespół w PKN Orlen. Za pośrednictwem strony www.innowacje.orlen.pl można zgłaszać propozycje nowatorskich rozwiązań z dziedziny energetyki, marketingu lub sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Partnerem publikacji jest PKN Orlen

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polskie start-upy błyszczą w Hanowerze