Czytasz dzięki

Polskie wzornictwo

Nowoczesność jest naturalnym elementem rozwoju. Trend ten dotyczy również artystów i ich sztuki. Wystawa „W stronę nowoczesności. Polskie wzornictwo po 1956 roku” przedstawia dążenia i wizje polskich artystów tworzących awangardowe dzieła od połowy lat 50. ubiegłego wieku. Początek tego okresu to fascynacja tzw. formami organicznymi o miękkich, asymetrycznych konturach przypominających świat pod mikroskopem. Do tego nurtu należy krzesło „Muszelka” Teresy Kruszewskiej. Nowe formy często wiązały się bezpośrednio z wymogami ergonomii. Niezwykłe kształty serwisu do kawy „Dorota”, autorstwa Lubomira Tomaszewskiego, są głęboko przemyślane, wynikają z analizy funkcjonowania naczyń. Natomiast walcowate kieliszki Wszewłoda Sarneckiego zyskały nazwę ergonomicznych z racji głębokich, naprzemiennych wycięć two- rzących zagłębienia na palce. Przykładem przedmiotu zaskakującego, zaprojektowanego wbrew nawykom, jest umywalka „Tam Tam” Anny Wołczyńskiej z 2003 r. Kształt zgodnie z nazwą nawiązuje do afrykańskiego bębna, czyli przedmiotu zupełnie nie kojarzącego się z urządzeniami toaletowymi.

book icon
Artykuł dostępny tylko dla naszych subskrybentów

Zyskaj wiedzę, oszczędź czas

Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie Subskrypcja PB
Premium Offer
Poznaj „PB”
79 zł 7,90 zł / miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać? Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
WYBIERZ
Rabat 30%
Premium Offer
„PB" NA 12 MIESIĘCY
663 zł / rok
Skorzystaj z 30% rabatu
Zapłać raz i czytaj nasze treści bez ograniczeń przez cały rok. Zaoszczędzisz 285 zł.
WYBIERZ