Dwie niezwykłe kobiety, Beata Tylus i Anna Siedlewska, psycholożki na co dzień zajmujące się pracą z ludźmi, stworzyły fabularną, edukacyjną grę planszową.
- Gra uczy jak zaakceptować stres, zamiast go unikać i wykorzystać energię reakcji stresowej do osiągania celów, lepszej nauki i nawiązywania dobrych relacji z innymi. – tłumaczy Anna Siedlewska, współautorka innowacji „Moc Stresu”. Gra uzupełniona jest o scenariusz szkolenia, dla trenerów przewidziano dedykowany podręcznik, a dla graczy dodatkowy poradnik samokształcenia.
Unikatowość rozwiązania bazuje na nowatorskich odkryciach psychologii zdrowia i mało znanej w Polsce koncepcji stresu K. McGonigal. „Moc Stresu” to rodzaj polskiej adaptacji programu „New Science of Stress”, który zawiera trzyetapową interwencję w nastawienie psychiczne do stresu.
Gra powstała w ramach unijnego projektu Po-po-jutrze: Centrum Inkubowania Innowacji Społecznych, pomagającego znaleźć nowe sposoby na przełamywanie barier w kształceniu ustawicznym. Projekt sam w sobie już jest innowacyjny, ponieważ przyczynił się do większej współpracy środowisk edukacyjnych. Trenerzy biznesu i szkoleniowcy zaczęli dzielić się wiedzą. Duża część tego, co dotychczas było osiągalne tylko na zamkniętych kursach, za określoną kwotę, teraz jest dostępne online i za darmo.
- W ramach projektu Po-po-jutrze, znaleźliśmy rozwiązania ważnych problemów dotykających osoby dorosłe. Problemów pojawiających się podczas dokształcania lub wynikających z utrudnień w dostępnie do nauki lub też braku motywacji i obaw związanych z uczeniem w wieku dorosłym – mówi Monika Mardas-Brzezińska z Sense consulting, partner projektu. Wraz z Poznańskim Parkiem Naukowo-Technologicznym zmobilizowały środowisko edukacyjne do pionierskiej współpracy. W jej wyniku powstało ponad trzydzieści innowacyjnych rozwiązań. Wśród nich – Balanser, program warsztatów pomagający zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym (work/life balance).
- Opracowaliśmy Balanser z myślą o ludziach, którzy zmagają się z brakiem życiowej równowagi i obawiają się, że może im grozić wypalenie zawodowe – mówi Agata Wittchen-Barelkowska, współautorka projektu.
Problem work/life balance dotyczy nie tylko biznesmenów czy menadżerów wyższego szczebla. Także pracowników NGO, instytucji państwowych, właścicieli i pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Balanser wykorzystuje innowacyjne rozwiązania, zaczerpnięte z zakresu edukacji kulturowej.
- Kultura była dla nas podstawą do stworzenia wzorców zachowań, umożliwiających budowanie pewności siebie i umiejętności umożliwiających zachowanie życiowej równowagi – dodaje Agata Wittchen-Barelkowska.
Prace nad innowacjami w ramach projektu Po Pojutrze trwały dwa lata. Wyróżnione pomysły otrzymały dofinansowanie na testy, rozwój i wprowadzenie produktu na rynek.
- Wyzwanie zaprojektowania i przetestowania swoich innowacji w nauczaniu osób dorosłych na tzw. etapie inkubacji przyjęły aż 32 zespoły. Dobrane na zasadzie uzupełniających się umiejętności i profili zawodowych, badały potrzeby swoich użytkowników oraz testowały pomysły, które realnie miały rozwiązywać ich problemy. My zapewniliśmy doradztwo, szkolenia i wsparcie na każdym etapie rozwoju pomysłów. – mówi Maciej Nowak z Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
W czerwcu, na terenie PPNT, odbędzie się demo day dla branży czyli testowanie i sprawdzanie powstałych innowacji. Projekt jest realizowany w ramach Programu POWER, działanie 4.1. Innowacje Społeczne.
Podpis: Materiał partnera