Pomoc w projektowaniu nowego produktu

Karolina Grobelska
20-12-2006, 00:00

Jaki jest zakres stosowania współczesnego designu?

- W krajach skandynawskich, które można uznać za modelowy przykład zastosowania wzornictwa, designerom powierza się opracowanie niemal wszystkich elementów otoczenia, z równą uwagą traktując krzesło jak kosz na śmieci czy przystanek autobusowy.

Design ma wartość gospodarczą i jest ważnym narzędziem marketingowym. Pomaga w pozyskiwaniu klienta, który często kieruje się walorami estetycznymi przedmiotu, atrakcyjną formą i ciekawym opakowaniem. Na świecie ważną rolę w promowaniu wzornictwa pełnią centra designu. W Polsce ich odpowiednikiem jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego (IWP), który obok działań promocyjnych prowadzi działalność naukowo-badawczą.

Jaką pomoc w zakresie projektowania produktu może uzyskać przedsiębiorca w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego?

- Działa u nas Zakład Rozwoju Nowego Produktu, w którym producent może znaleźć pomoc i fachową poradę dotyczącą projektowania. Zakład opracowuje metodologie wdrożeń innowacyjno-wzorniczych, na życzenie przygotowuje brief projektowy, przeprowadza konkurs ofert, w wyniku którego wskazuje lub rekomenduje projektanta. Przy szukaniu nowych rozwiązań istotne jest określenie zapotrzebowania na konkretny produkt, wskazanie nisz rynkowych i zakład prowadzi badania w tym zakresie. Może też nadzorować wprowadzanie produktu na rynek przez przygotowanie i moderowanie spotkań z dystrybutorami.

Czy wspierają państwo promocję produktów spełniających kryteria dobrego wzornictwa?

- Eksperci instytutu monitorują w kraju i za granicą poziom wzornictwa wyrobów wyposażenia wnętrz w takich branżach, jak: meble, oświetlenie, szkło i ceramika, tkaniny, AGD, urządzenia sanitarne, materiały wykończeniowe podłóg i ścian. Pozwala to wyselekcjonować wyroby o dobrym, nowoczesnym designie. Przy ich ocenie uwzględnia się przede wszystkim zgodność ze światowymi trendami wzorniczymi, zalety użytkowe, ergonomię i to, czy produkcja nie szkodzi ekologii. Narzędziem promocji produktów o najwyższym poziomie wzornictwa jest program Dobry Wzór, organizowany przez IWP od 13 lat. Jego elementem jest konkurs o prestiżową nagrodę Wzór Roku, przyznawaną przez ministra gospodarki.

Karolina Grobelska

ekspert z zakresu wzornictwa z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Grobelska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Pomoc w projektowaniu nowego produktu