Pomysł na Biznes: Warszawskie czapki i kapelusze ze 150-letnią tradycją (WIDEO)

Justyna Smolińska
opublikowano: 13-04-2018, 17:45

To jest firma z bardzo długoletnią tradycją. Jestem chyba najstarszą firmą w Warszawie, o ile nie w Polsce. Firma, która trwa na rynku od 1864 roku, czyli łatwo policzyć 154 lata - mówi Alina Cieszkowska, właścicielka zakładu kapeluszniczego z ulicy Targowej, nieopodal redakcji "Pulsu Biznesu".

Modystka wyjaśnia, że wszystko zaczęło się od jej pradziadka, który wyjechał do Wiednia na naukę zawodu.

- Dzisiaj to by się powiedziało, że wyjechał gdzieś na saksy, do pracy, a on się pojechał uczyć zawodu. I wrócił po paru latach już z umiejętnościami, już potrafił robić kapelusze. Pierwszy sklep, który był, to był na ulicy Chmielnej, na przeciwko Diany. To była Chmielna 10 czy 12. I tak to się toczyło. Firma zmieniała lokalizacje parokrotnie w Warszawie. Firma przechodziła z ojca na syna i tutaj jesteśmy od 1970 roku. Czyli 48 lat. Tutaj w tym miejscu na ulicy Targowej - wspomina Alina Cieszkowska.

Firmę "Cieszkowski" założył w 1864 roku Stefan Cieszkowski, pradziadek obecnej właścicielki. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, stery w rodzinnym biznesie przejął syn Stefana, Marcin. Interes prężnie się rozwijał. Marcin sklep i produkcję przeniósł na ul. Nowy Świat 12. Młody kapelusznik śmiało konkurował z największymi ówczesnymi rzemieślnikami, a firma "Cieszkowski" zatrudniała dziesięciu pracowników. To jednak nie był koniec przeprowadzek. W czasie okupacji rodzina zmuszona była przenieść lokal na ul. Marszałkowską 74. W czasie działań wojennych budynek został niemal doszczętnie zniszczony. Ojciec pani Aliny, Stefan, samodzielnie odbudował pracownię w ocalałej bramie gmachu. Produkcja czapek znowu ruszyła, a firma w tym miejscu przetrwała do 1950 roku. Później Cieszkowscy zmieniali jeszcze lokale, by wreszcie w 1970 roku na stałe osiąść już na warszawskiej Pradze przy ul. Targowej 18. W tym roku również do rodzinnego biznesu dołączyła pani Alina.

Jestem w ogóle pierwszą kobietą w tym zawodzie w mojej rodzinie, ja dopiero sobie to uświadomiłam. I zaczęłam wprowadzać damskie nakrycia głowy - mówi Cieszkowska.

Jak teraz wygląda prowadzenie biznesu?

- Moda na kapelusze wraca i zaczyna się coś dziać. Ludzie szukają czegoś innego, czegoś niepowtarzalnego, nie tej jednorazowości - mówi Alina Cieszkowska.

Przyszłość firmy nie jest jednak pewna. Budynek, gdzie obecnie znajdują się sklep i pracownia, ma niedługo zostać zburzony, a pani Alina jeszcze nie znalazła nowego miejsca. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Smolińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Pomysł na Biznes: Warszawskie czapki i kapelusze ze 150-letnią tradycją (WIDEO)