Pomysłowy wół blaszany

Marcin Bołtryk
22-12-2011, 00:00

Auto do floty: Citroen Berlingo Van

Silnik benzynowy

Silnik czterocylindrowy, dostępny wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną poj. 1,6 moc 90 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h 14,6 s prędkość maksymalna 159 km/h maksymalny moment obrotowy (przy 2,5 tys. obr./min) 132 Nm spalanie: w cyklu miejskim 10,8 l/100 km w cyklu pozamiejskim 6,8 l/100 km

Silnik diesla

Silnik czterocylindrowy, doładowany, dostępny wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną poj. 1,6 HDi moc 75 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h 16,6 s prędkość maksymalna 160 km/h maksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 185 Nm spalanie: w cyklu miejskim 7,0 l/100 km w cyklu pozamiejskim 5,1 l/100 km

Silnik czterocylindrowy, doładowany, dostępny wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną poj. 1,6 HDi moc 90 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h 13,9 s prędkość maksymalna 160 km/h maksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 215 Nm spalanie: w cyklu miejskim 7,0 l/100 km w cyklu pozamiejskim 5,1 l/100 km

Wyposażenie

Standard – Jak na blaszane auto dostawcze przystało pod pojęciem „standard” kryje się niewiele. Jest ABS. ESP w tej wersji nie można zdobyć nawet za dopłatą. Są za to – co istotne przy dostawczaku bez ESP – szerokie boczne listwy ochronne. Do tego uchwyty do mocowania ładunku i mnóstwo półek, w tym nad głową kierowcy i pasażera. Z elektroniki – zegarek i zamek centralny. Do tego poduszka powietrzna dla kierowcy, pasy z napinaczami i immobiliser. Słowem – dosyć toporne i do bólu praktyczne narzędzie dla dostawcy.

Pack – To co w Standardzie i więcej. Opcja Pack bogatsza jest bowiem o… opcję. W tej wersji istnienie możliwość dokupienia ESP (za 1476 zł). W wersji Pack jest – i to bez dopłat – tzw. wielofunkcyjny fotel pasażera extenso. W wyposażonymw ten wynalazek aucie przestrzeń bagażową można powiększać o 0,4 m sześc. Jest też łatwo zmywalna wykładzina PCV, latarka, ogrzewane i elektrycznie sterowane lusterka. Elektrycznie można również sterować szybami. Za te wszystkie „bajery” trzeba oczywiście dopłacić. W tym przypadku 2100 zł. I jeszcze jedno. Wersja Pack nie jest dostępna z silnikiem benzynowym i słabszym dieslem.

Ot, auto do pracy. Ma dużo miejsca i sprytnych rozwiązań, ale jest spartańskie. W tym przypadku namawiany do wydawania na dodatkowe wyposażenie. Po części dla tego, aby było nieco mniej surowo, ale i dlatego, że wydatek jest uzasadniony wzrostem użyteczności.

Warto kupić bo…

Trudno sobie wyobrazić, że można patrzeć na dostawczaka bez pogardliwego grymasu na twarzy, tymczasem Berlingo jest ładny. Choć jest blaszany do bólu, zapewnia doskonałą widoczność. Citroen słynie z polityki rabatów. Czasem można wynegocjować naprawdę dobra cenę.

Trzeba pamiętać, że…

To blaszana puszka, silnik i koła. Jest głośno. Układ jezdny jest jakby z innej epoki. Jeździ się po francusku – raz jest za miękko, raz za sztywno. Użytkownicy narzekają na kiepski układ kierowniczy i częste awarie zawieszenia.

Gwarancja:

umowna, assistance – 2 lata na powłokę lakierową – 2 lata antyperforacyjna – 5 lat

k!

Do twojej floty wybraliśmy…

Citroena Berlingo Van 1,6 HDi 90 KM

w wersji Pack za 56 900 zł (69 987 zł brutto) Diesle powoli przestają się opłacać, ale tylko przy mniejszych przebiegach (poniżej 35 tys. km rocznie). Dostawczakom małe przebiegi raczej nie grożą. Te auta dużo jeżdżą. Na tyle dużo, że różnica w cenie ma szanse się zwrócić w rozsądnym czasie nawet przy wysokiej cenie paliwa. Wybraliśmy mocniejszy silnik diesla. Nie dlatego, że naszym zdaniem 15 KM więcej jest tego warte, ale dlatego, że bogatsza wersja wyposażenia nie jest dostępna w aucie z tańszym motorem, a ma kilka elementów znacznie poprawiających użyteczność auta. Jednym z nich jest fotel extenso – dzięki niemu można powiększać przestrzeń i przewozić dłuższe przedmioty, po drugie centralny zamek z pilotem (umówmy się, zamykanie drzwi kluczykiem jest trochę… wczorajsze).

Po trzecie prawe, boczne drzwi blaszane. Tu są, tam nie ma. Gdyby chcieć skompletować takie wyposażenie w aucie z tańszym (o około 5,5 tys. zł) 75 -konnym dieslem, okazałoby się, że na same blaszane drzwi, fotel extenso i pakiet elektryczny wydamy ponad 3 tys. zł. A cały czas auto pozbawione będzie innych „dobrodziejstw” wersji Pack. No i 15 koni mechanicznych. A te przy załadowanym po dach Berlingo mogą się przydać. Kusi nas by zaproponować dopłatę do zwiększonej do 850 kg ładowności. To 1230 zł. Ostatecznie rezygnujemy. Kryzys idzie.

Jak kupić, jak zapłacić?

Za gotówkę: 69 987 zł brutto

Na kredyt: miesięczna rata 1894,14 zł

Bez wpłaty własnej. Okres kredytowania 48 miesięcy, oprocentowanie roczne 10,49 proc. (rzeczywista stopa procentowa 14,34 proc.). Odsetki – 16 808,37 zł, prowizja banku – 3499,35 zł. Symulację przygotował Citroen Bank*. W leasingu: miesięczna rata 1396,00 zł (netto)

20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup 7 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem): 1146,00 zł (netto) miesięcznie

20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 33,1 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

*Symulacja nie jest ofertą handlową.

Miejsce

To, co w tym aucie najistotniejsze, to przestrzeń. Auto może pomieścić trzy osoby i 3,3 m sześc. ładunku. Jeśli jest wyposażone w fotel pasażera extenso, przestrzeń tę można powiększyć o dodatkowe 400 litrów, oczywiście wtedy pasażerowie idą piechotą. Ładowność auta to około 620 kg. Jednak za dopłatą (1230 zł) można ją powiększyć do 850 kg. Długość przestrzeni ładunkowej to 1,8 m (jeśli auto jest wyposażone w wielofunkcyjny fotel pasażera extenso, można zapakować elementy trzymetrowe).

Szerokość „paki” to 1230 mm, a wysokość 1250 mm. Berlingo uciągnie przyczepę (bez własnych hamulców) o masie od 705 do 725 kg (zależne od mocy silnika). Jeśli przyczepa będzie miała własny układ hamulcowy, Berlingo poradzi sobie z przyczepą ważącą od 975 do 1175 kg. Maksymalny nacisk na hak wynosi od 30 do 40 kg.

Czy wiesz, że...

Berlingo Van można kupić w wersji przedłużanej. Taka możliwość jest zarezerwowana dla modeli z najmocniejszym silnikiem diesla. Berlingo Van Long mieści do 3,7 m sześc. ładunku (o 0,4 m sześc. więcej niż zwykły) . Przestrzeń tę można dodatkowo powiększyć składając fotel pasażera. Wtedy do Berlingo wejdzie 4,1 m sześc. towarów. Long oczywiście kosztuje. Ceny auta w tej wersji zaczynają się od 73 677 zł brutto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Pomysłowy wół blaszany