Ponad 232 mln zł na system transportu publicznego w Krakowie w ramach ZPORR

Polska Agencja Prasowa SA
18-10-2005, 13:07

Ponad 232 mln zł netto będzie kosztować realizacja pierwszego etapu projektu zintegrowanego transportu publicznego w aglomeracji krakowskiej. Prawie połowę pieniędzy - ponad 115 mln zł - miasto otrzyma w ramach unijnego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Ponad 232 mln zł netto będzie kosztować realizacja pierwszego etapu projektu zintegrowanego transportu publicznego w aglomeracji krakowskiej. Prawie połowę pieniędzy - ponad 115 mln zł - miasto otrzyma w ramach unijnego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

    Umowę w sprawie realizacji projektu podpisali we wtorek wojewoda małopolski Jerzy Adamik i prezes beneficjenta programu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie (MPK) Julian Pilszczek.

    Krakowski projekt składa się z trzech powiązanych ze sobą elementów o strategicznym znaczeniu dla rozwoju systemu transportu zbiorowego w mieście. Jest to przebudowa i modernizacja pasa tramwajowo-autobusowego w ciągu ulicy Lubicz wraz z przebudową ulicy Rakowickiej (koszt 40 mln zł), przedłużenie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do osiedla Krowodrza Górka, wraz z budową terminala autobusowego (koszt 24 mln zł) oraz zakup 24nowych niskopodłogowych tramwajów (koszt 168 mln zł).

    Jak podkreślił wojewoda, krakowskie przedsięwzięcie jest najdroższe spośród pięciu projektów inwestycyjnych w dziedzinie rozwoju systemu transportu publicznego, zaakceptowanych w pierwszym naborze przez Krajowy Komitet Sterujący. Ze względu na to, że jego łączna wartość przekracza 50 mln euro, wymagało akceptacji Komisji Europejskiej, stąd długi czas oczekiwania na finalizację procedury.

    "Dziś zamykamy etap związany z procedurami i odkręcamy kurek z pieniędzmi" - ocenił prezes MPK. Dodał, że zgodnie z przyjętymi zasadami projekt musi zostać ukończony i rozliczony do końca 2008 roku, aby mógł uzyskać unijne dofinansowanie.

  Prace związane z rozbudową i modernizacją sieci tramwajowej powinny się zakończyć w przyszłym roku. Procedura zakupu nowych tramwajów trwa zaś nawet dwa lata od momentu ogłoszenia przetargu.

    "Projekt ten będzie miał znaczący wpływ na płynność transportu publicznego w mieście. Samo MPK nie byłoby w stanie samodzielnie zrealizować tych przedsięwzięć" - zaznaczył Pilszczek.

    Wkład własny krakowski przewoźnik pokryje ze środków własnych i kredytów bankowych. Z tych źródeł będzie też prefinansowane wsparcie unijne do momentu rozliczenia inwestycji i otrzymania zwrotu poniesionych nakładów w ramach ZPORR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ponad 232 mln zł na system transportu publicznego w Krakowie w ramach ZPORR