Ponad milion aut wyjedzie z polskich fabryk

Paweł Janas
11-01-2008, 00:00

Rywali zdystansować ma zakład Fiata w Tychach. Po wyprzedzeniu Opla na drugą pozycję chce wjechać warszawska FSO.

Rywali zdystansować ma zakład Fiata w Tychach. Po wyprzedzeniu Opla na drugą pozycję chce wjechać warszawska FSO.

Ten rok ma być rekordowy pod względem wielkości produkcji w polskich fabrykach samochodów. Według deklaracji producentów, z taśm ma zjechać ponad 1,1 miliona pojazdów. To oznacza ostre przyspieszenie w porównaniu z 2007 r., kiedy to — według firmy Samar — zakłady opuściło 869,5 tys. sztuk.

Alians włosko-amerykański

Najwięcej samochodów, blisko 500 tys. sztuk, ma wyjechać z tyskich zakładów Fiat Auto Poland (FAP). W tej liczbie, jak wiadomo, mieści się jednak nie tylko produkcja aut marki Fiat Panda czy 500. W drugiej połowie roku w Tychach ruszy produkcja nowego Forda Ka. Bogusław Cieślar, rzecznik FAP, nie chce jednak ujawnić, ile sztuk aut z prognozowanej wielkości produkcji przypadnie na Fiata, a ile na amerykańskiego partnera.

W 2007 r. fabrykę Fiat Auto Poland w Tychach opuściło 361,8 tys. aut osobowych i dostawczych.

Przebudzenie Żerania

Wiele wskazuje na to, że w tym roku na kolejnych pozycjach w rankingu wielkości produkcji możemy się spodziewać sporej rewolucji. Jeśli słowa przejdą w czyny, to na drugiej pozycji, zajmowanej do tej pory przez Opla, znajdzie się warszawska Fabryka Samochodów Osobowych (notabene też należąca do koncernu General Motors).

— Plany zakładają wyprodukowanie łącznie 230 tysięcy aut. Z tego po 70 tysięcy — Lanosa i Chevroleta Aveo oraz 90 tys. zestawów montażowych Lanosa — informuje Krystyna Danilczyk, rzecznik spółki.

Jak twierdzi pani rzecznik, w 2007 r., z taśm produkcyjnych FSO zjechało łącznie 153,3 tys. samochodów.

Strefa niemiecka

Opel zająłby w tej sytuacji trzecią pozycję.

— W tym roku z zakładu w Gliwicach powinno wyjechać około 200 tys. samochodów. Gros produkcji będą stanowiły modele Zafira oraz Astra w wersji sedan — zapowiada Romuald Rytwiński, szef gliwickiej fabryki Opla.

Według danych firmy Samar, w 2007 r. Opel wyprodukował 187, 3 tys. aut.

Czwarta pozycja przypadnie zapewne niemieckiemu Volkswagenowi z Poznania. Według informacji uzyskanych od Piotra Danielewicza, rzecznika spółki, w tym roku zakład ma opuścić 185 tys. pojazdów, wobec 167 tys. przed rokiem. Będą to różne wersje znanych wcześniej modeli: Caddy, Caddy-Maxi oraz Transporter T5.

Lubelska zagadka

Nie wiadomo natomiast, jak na ostateczny wynik z 2008 r. wpłynęłoby ewentualne wznowienie produkcji Lublinów i Honkerów. Zajmowała się nią ostatnio spółka Intrall, jednak jesienią 2007 r. ogłoszono jej upadłość. Według Samaru, w 2007 r. lubelską fabrykę opuściło jedynie 108 pojazdów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Ponad milion aut wyjedzie z polskich fabryk