Popyt na hale ciągle rośnie

opublikowano: 26-09-2018, 22:00

Rynek magazynów już od wielu kwartałów jest mocno rozgrzany. I na razie nic nie zapowiada by ta hossa miała się wkrótce skończyć.

W I półroczu 2018 r. całkowita oferta nowoczesnych hal przekroczyła granicę 14 mln mkw. Wynik ten, jak zaznaczają eksperci JLL, daje nam mocne 8. miejsce wśród krajów Unii Europejskiej pod względem wielkości rynku. — Wiele wskazuje na to, że na koniec tego roku sektor osiągnie 16 mln. mkw. W budowie pozostaje rekordowe 2,3 mln mkw. hal, co potwierdza doskonałą kondycję polskiego rynku magazynowego i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość — mówi Jan Jakub Zombirt, dyrektor Działu Doradztwa Strategicznego w JLL.

Gdzie ludzie, tam magazyny. Najwięcej nowych hal powstaje na głównych rynkach magazynowych czyli w Warszawie i jej okolicach, na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, oraz w Poznaniu i we Wrocławiu.
Zobacz więcej

Gdzie ludzie, tam magazyny. Najwięcej nowych hal powstaje na głównych rynkach magazynowych czyli w Warszawie i jej okolicach, na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, oraz w Poznaniu i we Wrocławiu. Fot. ARC

Ostatnia mila

Najwięcej nowych hal powstaje na głównych rynkach magazynowych czyli w Warszawie i jej okolicach, na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, oraz w Poznaniu i we Wrocławiu. Rosnący popyt na hale w tych rejonach jest efektem m.in. rosnącej liczby mieszkańców aglomeracji i dzięki temu wzrostu sprzedaży detalicznej. Niemałą rolę odgrywa tu również rozwój handlu elektronicznego.

— W Polsce jego udział to prawie 5 proc. wartości sprzedaży detalicznej, co pozostawia duży potencjał do dalszego rozwoju. Znajduje on odzwierciedlenie zarówno w popycie generowanym przez sieci handlowe, jak i operatorów logistycznych, którzy obsługują sprzedaż. Co więcej, Polska jest też atrakcyjną lokalizacją dla firm z branży e-commerce, które, choć nie prowadzą w naszym kraju sprzedaży internetowej, to ze względów geograficznych i kosztowych właśnie tutaj znalazły optymalne miejsce obsługi internetowych zamówień — mówi Jan Jakub Zombirt.

Jak uzupełnia Adrian Semaan, konsultant w dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Cushman & Wakefield, ze względu na rozwój sektora e-commerce struktura inwestycji deweloperskich ulegać będzie ewolucyjnej zmianie. Presja na szybkość dostaw towarów nabywanych online rośnie, dlatego też na znaczeniu zyskują projekty logistyczne rozwijane na obszarach miejskich w jak najbliższej odległości od konsumentów.

— Projekty te, wpisujące się w model tzw. logistyki „ostatniej mili”, powstają obecnie w Łodzi, Szczecinie, Wrocławiu i Warszawie — mówi Adrian Semaan.

Różnorodna oferta

Jednocześnie, nasycający się rynek pracy w największych lokalizacjach magazynowych w Polsce oraz coraz lepszy stan infrastruktury poza głównymi aglomeracjami, wpływają na rosnącą atrakcyjność tzw. rynków wschodzących.

— Dlatego w kolejnych latach uwaga najemców, a co za tym idzie również deweloperów, może coraz częściej zwracać się w stronę, m.in. regionu Lubuskiego, czy okolic Olsztyna i Białegostoku — zapewnia Jan Jakub Zombirt.

Jak wyliczają analitycy Cushman&Wakefield, liderem pod względem skali inwestycji deweloperskich pozostaje rynek Polski Centralnej (630 tys. mkw. w budowie). Ze względu na strategiczną lokalizację i dostępność kluczowych dla logistyki dróg (A1, A2, S8) przyciąga on największą uwagę najemców z sektora handlowego i logistycznego. Wysoką aktywnością inwestycyjną charakteryzują się także: Górny Śląsk (338 tys. mkw.), region Warszawy (229 tys. mkw.), Wrocław (227 tys. mkw.) oraz Poznań (181 tys. mkw.). Sporo się buduje również na mniejszych rynkach regionalnych takich jak: Polska Zachodnia (183 tys. mkw.), gdzie nowe projekty powstają wzdłuż trasy S3 (m.in. Zielonej Góry, Świecka, Bolesławca, Gorzowa Wlkp.), czy też lokalizacje portowe jak Trójmiasto (117 tyś mkw.) i Szczecin (71 000 mkw.) oraz Polska Wschodnia (117 tys. mkw.).

— Potencjał rozwojowy zyskują nowe lokalizacje na mapie magazynowej Polski, takie jak Kielce, Białystok, Radom, Opole, Częstochowa, Marki, Słupsk czy Olsztynek. To ostatnie miasto położone przy realizowanej trasie S7 i S51 przyciągnęło dużą inwestycję typu BTS przeznaczoną dla firmy Zalando Lounge (121 tys. mkw.) — wylicza Adrian Semaan.

— Mapa inwestycji deweloperskich staje się coraz bardziej zróżnicowa na — podkreśla.

Kolejne rekordy

Pomimo wysokiej skali podaży, analitycy notują jednocześnie najniższy historycznie poziom wskaźnika powierzchni niewynajętej który na koniec II kw. 2018 r. wyniósł 4 proc. Według danych Cushman&Wakefield, na rynku działa aktualnie ponad 300 parków logistycznych, z czego 230 było w pełni wynajęte pod koniec czerwca br., a w przypadku 32 wskaźnik pustostanów osiągał co najwyżej 10 proc. Są również parki, w których udział dostępnej powierzchni jest wysoki, przekraczający 25 proc. (17 parków) w tym, w kilku obiektach ponad połowa powierzchni czeka na najemcę.

— Wynika to przede wszystkim z faktu, iż na rynku powstaje coraz więcej nowych projektów stanowiących konkurencję dla starszych obiektów magazynowych. Część najemców decyduje się na relokację wynikającą z ekspansji, część ze zwyczajnej chęci zmiany lokalizacji, inni podwyższenia standardu wynajmowanej powierzchni magazynowej — tłumaczy Adrian Semaan.

Jego zdaniem, w najbliższych latach sytuacja na rynki hal będzie równie dobra, o ile utrzymają się korzystne trendy ekonomiczne, infrastruktura transportowa będzie poddawana dalszej modernizacji, a sektor e-commerce dalej będzie się rozwijał.

— Mimo wyzwań w postaci rosnących kosztów realizacji inwestycji oraz ograniczeń związanych z rynkiem pracy, szczególnie w głównych lokalizacjach magazynowych, stabilna sytuacja po stronie podażowej i duże zainteresowanie inwestorów polskim rynkiem, pozwalają spokojnie patrzeć na najbliższe miesiące. Oczekujemy, że rok 2018 zakończy się kolejnymi rekordami — przekonuje Adrian Semaan.© Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Popyt na hale ciągle rośnie