Popyt nadal spada

Wiktor Szczepaniak
13-10-2004, 00:00

Po trzech kwartałach branża tytoniowa zanotowała 1,1-proc. spadek sprzedaży papierosów. Kilka firm zdołało jednak poprawić wyniki.

Firmy tytoniowe działające na polskim rynku nie mają ostatnio wielu powodów do radości. Sprzedaż papierosów systematycznie spada. Akcyza na wyroby tytoniowe co roku idzie w górę. Ponadto we wschodniej i północnej części kraju utrzymuje się znaczny przemyt.

Pesymizm prognoz

Jak wynika z danych Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego (KSPT), sprzedaż papierosów w pierwszych trzech kwartałach tego roku spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku 2003 o 600 mln sztuk, czyli około 1,1 proc.

— W stosunku do września ubiegłego roku nasz udział w rynku zmniejszył się o 1,9 pkt proc. — do 9,9 proc. — informuje Marta Skłodowska z Altadis Polska.

Zmniejszyła się też sprzedaż Imperial Tobacco. O ile — nie wiadomo.

— Nasza sprzedaż spadła, co jest związane ze spadkiem całego rynku w wyniku znacznych podwyżek akcyzy — mówi Mariola Krzyżaniak z Imperial Tobacco Polska.

Jej zdaniem, w przyszłym roku sprzedaż legalnych papierosów będzie nadal spadać dzięki kolejnej dużej podwyżce akcyzy (prawie 15 proc.). Jerzy Skiba, prezes KSPT, dodaje, że ważnym powodem spadku sprzedaży papierosów jest też wzrost popularności tytoniu do skrętów, które zdobyły już 6-8-proc. udział w rynku tytoniowym.

Oazy wzrostu

Bardzo dobrze na tle branży prezentuje się Gallaher.

— Od wielu miesięcy notujemy dynamiczny wzrost sprzedaży. We wrześniu ubiegłego roku sprzedaliśmy 98,5 mln sztuk, a w sierpniu już ponad 200 mln — mówi Przemysław Filipowicz z Gallaher Polska.

Dodaje, że od września 2003 r. do sierpnia tego roku firma zwiększyła udziały w rynku z 2,2 do 5,3 proc. W zwiększeniu sprzedaży pomogła m.in. rozbudowa struktur sprzedaży i programy lojalnościowe dla handlowców.

Wzrost sprzedaży odnotował też Scandinavian Tobacco (ST).

— Mimo niższych wyników sprzedaży całej branży Scandinavian Tobacco udało się poprawić wynik aż o 3,45 proc. — informuje Jerzy Szul reprezentujący ST.

Udziały tej firmy wzrosły po III kwartale do 14,7 proc.

Sprzedaż zwiększył także British American Tobacco. Nie wiadomo jednak, o ile. Udział w rynku zwiększył największy gracz, Philip Morris, zwłaszcza w rynku tytoniu do skrętów, na którym zadebiutował w sierpniu. Nie chce jednak na razie ujawniać szczegółów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Popyt nadal spada