Porozumienie ws. tunelu między wyspami Wolin i Uznam

PAP
03-08-2007, 19:35

Budowę tunelu drogowego między wyspami Wolin i  Uznam, na których leży Świnoujście (Zachodniopomorskie) przewiduje porozumienie podpisane w piątek w resorcie transportu.

Sygnatariuszami porozumienia są minister transportu Jerzy Polaczek, prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i przedstawiciel Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Janusz Koper. GDDKiA jest inwestorem projektu.

"Projekt budowy tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu wpisany został do Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych, w tym dużych, w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przyjętego przez Radę Ministrów 27 lutego 2007 r." - czytamy w piątkowym komunikacie resortu transportu.

Zgodnie z porozumieniem, szef resortu transportu ma zabiegać o uwzględnienie projektu w ustawach budżetowych na kolejne lata. Ma też popierać wnioski o współfinansowanie budowy, m.in. ze środków unijnych.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Wyspa Uznam, którą dzieli od stałego lądu cieśnina Dziwna, połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym. Ich roczny koszt utrzymania wynosi 23 mln zł, trzy czwarte tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu lokalnego, a reszta z budżetu państwa. W sezonie letnim z przeprawy promowej w Krasiborze korzysta dziennie 9 tys. aut.

Budowa stałego połączenia - tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów dla regionu. Jego szacunkowa wartość wynosi 115,6 mln euro, a przewidywany okres realizacji to lata 2009-2013.

Według koncepcji, jaką wykonała dla Świnoujścia jedna z firm, tunel pod Świną miałby mieć 1.820 m długości i byłby wywiercony 12,5 m pod dnem cieśniny.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Porozumienie ws. tunelu między wyspami Wolin i Uznam