Porozumienie z GTC na A1 prawie gotowe

KAP
opublikowano: 20-06-2008, 00:00

Resort infrastruktury jest bliski podpisania umowy z GTC na trasę Nowe Marzy —Toruń. Kierowcy zapłacą 15 gr za km netto.

Resort infrastruktury jest bliski podpisania umowy z GTC na trasę Nowe Marzy —Toruń. Kierowcy zapłacą 15 gr za km netto.

W ciągu czterech lat w Polsce ma powstać niemal 1000 km autostrad. Niemal połowa będzie zbudowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Jego rozwój zapowiadał rząd PO. Rozmowy są trudne, ale dziś albo w poniedziałek zostanie podpisane pierwsze porozumienie.

— Rozmowy z Gdańsk Transport Company (GTC) są bliskie zakończenia. Dopinamy szczegóły — mówi Zbigniew Rapciak, wiceminister infrastruktury.

Chodzi o koncesyjny kontrakt na budowę autostrady A1 Nowe Marzy —Toruń.

Rząd PiS nie godził się na projekt. Uznał nawet, że ważność koncesji dla GTC wygasła, obawiając się, że państwo będzie musiało płacić koncesjonariuszowi kosmiczne pieniądze za udostępnienie trasy. Krytykował też koszt budowy drogi (łącznie z trzema mostami), oszacowane kilka lat temu na 7,4 mln EUR. Dziś ani resort infrastruktury, ani GTC nowej ceny nie podają, ale drogowcy nie zdziwią się, jeśli będzie dwa razy wyższa.

Uzgodnienia ucieszą kierowców. Dotychczas na uruchomionym niedawno przez GTC odcinku Gdańsk — Swarożyn protestowali przeciwko ustalonej przez państwo cenie — 22 gr netto za km plus VAT. Na trasie do Torunia cena ma być niższa.

— Stawka netto dla samochodów osobowych wyniesie 15 gr/km — mówi osoba zbliżona do transakcji.

Resort i GTC sporo czasu poświęciły też na rozmowy o projekcie. Koncesjonariusz miał zastrzeżenia do przygotowanego przez administrację rządową projektu.

— Chodzi głównie o budowę trzech mostów. Projekt rządowy był bardzo bogaty, ale kosztowny. Proponowane podwieszane mosty były piękne i ciekawe architektonicznie, ale takie warto budować w dużych aglomeracjach. Poza nimi można budować proste i tańsze obiekty, bardziej neutralne wobec krajobrazu — dodaje Zbigniew Rapciak.

Rządowy plan przewidywał gigantyczny most podwieszany w niezabudowanym terenie koło Grudziądza.

910 mln EUR Na tyle można oszacować obecnie koszt budowy odcinka A1 Nowe Marzy — Toruń.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu