Port Szczecin-Świnoujście otwiera się na offshore wind

Partnerem publikacji jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
opublikowano: 26-10-2022, 12:37
aktualizacja: 26-10-2022, 12:55
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Z początkiem 2025 r. port Świnoujście będzie miał pierwszy na polskim wybrzeżu terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych. O szczegółach przedsięwzięcia opowiada Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jako pierwszy w Polsce będzie posiadał terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych – mówi Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jako pierwszy w Polsce będzie posiadał terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych – mówi Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Umowę na dzierżawę portowych terenów podpisano 13 października — niespełna rok po nabyciu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście terenów w świnoujskim porcie. Dzięki unikalnemu w skali kraju projektowi ZMPSiŚ staje się liderem na rynku portowym w kooperacji z branżą związaną z odnawialnymi źródłami energii.

9 miesięcy na przeprowadzenie procedury przetargowej zakończonej podpisaniem umowy dzierżawy terenu w porcie Świnoujście – to dużo czy mało?

To bardzo krótki okres. W branży portowej jestem aktywny od ponad 40 lat i przyznam, że po raz pierwszy w tak rekordowo krótkim czasie udało nam się dopiąć całą procedurę.

Tym bardziej że działaliście w warunkach, w których negatywnych opinii nie brakowało.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nabył kompleks nieruchomości w Świnoujściu o powierzchni 21 ha od Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Świnoujściu 21 grudnia 2021 r. Skorzystaliśmy z przysługującego nam prawa pierwokupu nieruchomości zlokalizowanych w granicach portów morskich wynikającego z ustawy o portach i przystaniach morskich. Kiedy dowiedzieliśmy się o możliwości nabycia tych terenów, wiedzieliśmy od razu, że będzie to idealne miejsce na zlokalizowanie tam terminalu instalacyjnego do obsługi morskich farm wiatrowych.

Świnoujście ma bezpośredni dostęp do morza – to otwiera szereg możliwości logistycznych.

Zgadza się, Świnoujście z uwagi na swoją rentę geograficzną jest predysponowane do takich rozwiązań logistycznych. Do przetargu na dzierżawę tych terenów przygotowaliśmy się bardzo solidnie od strony dokumentacyjnej, pokazując potencjał tego miejsca w kontekście powstania tam terminalu do operacji związanych z obsługą morskich farm wiatrowych. Dlatego mogę oświadczyć w imieniu moich koleżanek i kolegów z zarządu morskich portów, że jesteśmy dumni i cieszy nas ogromnie, że branża OZE nas zauważyła i 13 października podpisaliśmy umowę na dzierżawę terenów.

Jak będzie wyglądał nowy terminal?

Powstaną nowe nabrzeża o długości około 485 m i dopuszczalnej głębokości 14,5 m. Będą to nabrzeża z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda. Docelowo terminal będzie posiadał infrastrukturę zdolną do obsługi dużych jednostek transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Z portu będą wypływać również specjalistyczne jednostki zajmujące się realizacją zaawansowanych prac budowlanych związanych z morskimi farmami wiatrowymi.

Na jakim etapie są prace?

Pracujemy bardzo intensywnie. Na obecnym etapie przygotowane są wszystkie założenia pod projekt, koncepcja, analiza nawigacyjna oraz ramy czasowe projektu. Podpisanie umowy dzierżawy umożliwia dalsze niezbędne działania związane z tym zadaniem inwestycyjnym. Według naszych planów w 2025 r. terminal wejdzie w fazę eksploatacji.

Jesteśmy zatem świadkami otwarcia nowego rozdziału w historii zespołu portów Szczecin-Świnoujście.

To, co się dzieje wokół portów, wokół Polski, charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką. Znajduje to wyraz w naszych nowych projektach inwestycyjnych – zarówno tych już realizowanych, jak i nowych, które rozpoczynamy, tak aby stworzyć port w pełni uniwersalny, by być przygotowanym na każde rozwiązanie i każdy ładunek, który trafi do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Czy port w Szczecinie też otwiera się na branżę offshore wind?

Jak najbardziej. W porcie Szczecin na Ostrowie Grabowskim jesteśmy w trakcie realizacji dużej inwestycji infrastrukturalnej. Po jej zakończeniu uzyskamy nowe tereny pod działalność portową. Planujemy tam terminale związane z przemysłami offshorowymi. To również nasza odpowiedź na oczekiwania inwestorów chcących związać swój biznes z portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Pod tym względem zarząd portu jest pionierem w kraju?

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jako pierwszy w kraju będzie posiadał terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych. Podobnie jak z budową Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, tak i teraz nasz port stanie się pionierem na rynku portowym przemysłów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Cieszymy się, że PKN Orlen wybrał port w Świnoujściu do realizacji tego projektu – unikalnego w skali kraju.

Nowy terminal to też nowe miejsca pracy.

Wzbogacenie portu w Świnoujściu o nowy terminal to ogromna szansa na rozwój całego regionu. Badania pokazują, że jedno miejsce pracy w porcie generuje osiem miejsc pracy w przemyśle okołoportowym. To gigantyczna szansa na dynamiczny rozwój Pomorza Zachodniego, które już dziś jest liderem w kraju pod względem przemysłu związanego z branżą OZE.

ZMPSiŚ to jeden z liderów inwestycyjnych w regionie. Jakie inwestycje spółka prowadzi w tej chwili?

W porcie Szczecin obecnie realizujemy inwestycje w rejonach Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Budujemy tam nowe nabrzeża oraz modernizujemy istniejące. Pogłębiamy też akweny portowe, by zwiększyć potencjał przeładunkowy portu. W Świnoujściu trwa przebudowa bazy promowej dla usług intermodalnych oraz budowa nowego drugiego stanowiska LNG. Trwa postępowanie przetargowe na wybór inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.

Wspomnijmy o inwestycjach poprawiających dostęp do portów.

Urząd Morski w Szczecinie zmodernizował i pogłębił do 12,5 m tor wodny Świnoujście-Szczecin. Trasa S3 łącząca Świnoujście z południem Polski i Europy na całej swojej długości będzie gotowa w 2024 r. Jeszcze w tym roku zakończy się modernizacja połączeń kolejowych wiodących do naszych portów. Możemy zatem śmiało powiedzieć, że przenikalność i integralność wszystkich tych projektów transportowych sprawiła, że jako zarząd portów mogliśmy i możemy podejmować kolejne ambitne przedsięwzięcia i kreślić śmiałe plany rozwojowe, w których centrum jest oczywiście ładunek, bo to on determinuje nasze decyzje. Decyzje te naturalnie wpisują się w plany rozwojowe naszego kraju – myślę tu o niezależności energetycznej czy dążeniu do neutralności klimatycznej, poprzez redukcję emisji CO2 i korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

Czyli za dwa-trzy lata, kiedy skończą się inwestycje, czeka nas boom gospodarczy w portach Szczecin-Świnoujście?

Wielokrotnie mówiłem, że druga połowa trzeciej dekady XXI wieku będzie należeć do zespołu portów Szczecin-Świnoujście. To wówczas w zauważalny sposób zaczną procentować nowe inwestycje, zarówno te nasze portowe, jak i okołoportowe łączące porty w Szczecinie i Świnoujściu z ich zapleczem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane