Portal powinien być elitarny

Dorota Czerwińska
opublikowano: 17-07-2009, 00:00

Biznesowe portale społecznościowe nigdy nie zastąpią strony skierowanej do tych, którzy aktywnie szukają pracy.

Biznesowe portale społecznościowe nigdy nie zastąpią strony skierowanej do tych, którzy aktywnie szukają pracy.

"Puls Biznesu": Duża jest recesja na europejskich internetowych giełdach pracy?

Ferran Aznar, dyrektor strategiczny i współzałożyciel Intercom Worldwide (właściciel internetowych giełd pracy): Firmy redukują zatrudnienie, co powoduje zmniejszenie puli pieniędzy przeznaczanych na rekrutacje. Hiszpania jest jednym z krajów, które najbardziej odczuwają skutki spowolnienia gospodarczego. Poziom bezrobocia jest tam najwyższy od 15 lat. Drukowane ogłoszenia rekrutacyjne niemal zanikły, a liczba ofert pracy publikowanych w internecie spadła o ponad 50 procent w porównaniu z 2008 rokiem. A już wtedy liczba ofert na internetowych giełdach pracy spadła o 30 procent w porównaniu z 2007 rokiem. Jeżeli chodzi o Włochy i Austrię, w których działają internetowe giełdy pracy należące do grupy Intercom, to tam spowolnienie gospodarcze zaczęto odczuwać na przełomie 2008 i 2009 roku. Odbiło się spadkiem liczby publikowanych ofert pracy o około 30 proc. w porównaniu z poprzednimi latami.

Dotąd Hiszpania zatrudniała wielu emigrantów.

To prawda. Hiszpania i Wielka Brytania bardzo wpływają również na rynek zatrudnienia w innych krajach Unii Europejskiej. Pozytywnym sygnałem są analizy Komisji Europejskiej, z których wynika, że Wielka Brytania będzie jedynym krajem w Europie, w którym liczba internetowych giełd pracy wzrośnie, co może być elementem dynamizującym tamtejszy rynek.

Jaka jest przyszłość biznesowych portali społecznościowych?

Cieszą się ogromnym zainteresowaniem profesjonalistów i w najbliższych latach będą kontynuowały wzrost. Ale wcześniej ich właściciele i administratorzy będą musieli odpowiedzieć sobie na pytania: jak przeliczać wykreowaną wartość serwisu na dochody, by biznes dawał zysk. Największy gracz w tej branży LinkedIn, gromadzący 90 procent użytkowników biznesowych serwisów internetowych z całego świata, nie pobiera od nich opłat za korzystanie z platformy. Dochody czerpie z targetowanych reklam, ogłoszeń o pracy i kont korporacyjnych. Większość biznesowych portali społecznościowych popełnia jednak błąd, bo za bardzo koncentrują się na serwisach pośrednictwa pracy jako jednym z najbardziej oczywistych źródeł dochodu. Może to narazić na niebezpieczeństwo ich obecne pozycjonowanie w internecie i obniżyć ich realną wartość.

Takie portale społecznościowe mogą funkcjonować zamiast stron z ogłoszeniami o pracy?

Portale społecznościowe nigdy nie zastąpią strony skierowanej do osób aktywnie szukających pracy. Serwisy takie jak Xing czy LinkedIn są bardziej atrakcyjne dla tych menedżerów, którzy pasywnie podchodzą do poszukiwania nowego zajęcia. Wiedzą, że to naturalny element ich kariery, ale zmienią pracę dopiero wtedy, gdy znajdą satysfakcjonującą ich ofertę. Biznesowe serwisy społecznościowe spełniają funkcję, jaką kiedyś pełniły spotkania towarzyskie czy zawodowe w kręgach biznesowych. Ludzie dołączają do takiego portalu nie po to, by znaleźć pracę. Robią to z wielu innych powodów: by mieć publiczny profesjonalny profil wskazywany przez Google, by być w kontakcie z jak największą liczbą osób ze swego kręgu biznesowego, by budować prywatną sieć, zamierzając nawiązać i podtrzymywać nowe kontakty itp. Internetowe giełdy pracy i biznesowe portale społecznościowe uzupełniają się i błędem jest łączenie obu tych pomysłów w jeden. Większość serwisów dąży do zdobycia jak największej liczby użytkowników. Portale, idąc w tym kierunku, mogą się stać mniej elitarne niż dotychczas, a to właśnie elitaryzm jest jednym z wyróżniających je czynników. Utrata tej cechy może spowodować utratę aktywnych użytkowników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy