Portale skuteczniej sprzedają usługi

Marcin Złoch
23-01-2002, 00:00

Produkty instytucji finansowych znajdują się zarówno w ofercie portali ogólnotematycznych, jak i wortali finansowych. Z rywalizacji o klienta zwycięsko wychodzą portale.

Obecnie w Internecie dostępne są produkty bankowe, ubezpieczeniowe, leasingowe oraz inwestycyjne. Serwisy internetowe dają możliwość dokładnego porównania konkurencyjnych ofert. Samo zawarcie umowy wymaga jednak złożenia podpisu na papierowym dokumencie. Wybór tych produktów możliwy jest nie tylko poprzez mozolne odwiedzanie witryn ich oferentów, ale również poprzez serwisy finansowe portali ogólnotematycznych, jak i wortali branżowych.

Co miesiąc w Wirtualnej Polsce i Onecie.pl strony z ofertą instytucji finansowych mają kilkaset tysięcy wywołań. Obecnie wartość umów zawieranych poprzez pasaż finansowy Wirtualnej Polski wynosi około 2 mln zł miesięcznie. Okres od sierpnia do listopada 2001 r. przyniósł temu portalowi 5,5 mln zł obrotu, co stanowi 70 proc. wartości e-biznesu WP.

— Usługi finansowe są jednym z większych hitów ubiegłego roku. Najlepiej sprzedają się oferty wirtualnych banków, gdyż ich produkt jest dostosowany do sprzedaży poprzez Internet. Myślę, że instytucje finansowe pozyskują więcej klientów dzięki współpracy z portalami niż z własnych stron WWW. Jest to szczególnie widoczne, jeśli analizujemy dłuższe okresy, bo na przykład w czasie intensywnej kampanii reklamowej nowego produktu sytuacja może być inna — twierdzi Artur Waliszewski, członek zarządu portalu Onet.pl.

Same instytucje finansowe mają jednak trochę inne doświadczenia.

— Około 50-60 proc. pozyskiwanych wniosków pochodzi z naszych stron. Reszta zaś z witryn współpracujących — mówi Mariusz Dymowski, wicedyrektor departamentu bankowości elektronicznej LG Petro Bank.

Wszyscy zgodnie potwierdzają, że wortale finansowe notują raczej gorsze wyniki w sprzedaży usług finansowych od portali ogólnych. Wirtualna Polska stała się np. największym kanałem sprzedaży produktów bankowości elektronicznej LGnet poza macierzystą witryną banku.

— Na wortalach nasza oferta spotyka się ze słabszym odzewem, bo internauci odwiedzający te strony poszukują informacji stricte finansowych, takich jak notowania giełdowe czy kursy walut. Nie poszukują produktów i atrakcyjnych ofert finansowych. Kluczem do sukcesu detalicznej oferty bankowej w Internecie jest współpraca z portalem, który oferuje szeroki zasięg i dostęp do zróżnicowanych grup docelowych klientów — uważa Mariusz Dymowski.

— Dużo lepsze wyniki osiągamy dzięki portalom horyzontalnym niż wortalom tematycznym. Osoby trafiające na strony specjalistyczne przeważnie mają już internetowe rachunki inwestycyjne i trudniej skłonić je do otwarcia nowych. Osoby zaczynające interesować się inwestowaniem zazwyczaj trafiają do portali ogólnych — informuje Michał Wojciechowski, doradca zarządu ds. usług internetowych Banku Ochrony Środowiska.

Portale decydują się jednak na współpracę z wortalami finansowymi, gdyż mają niezbyt silnie rozwiniętą część finansową.

— Nie widzimy powodu do konfliktu z wortalami. Nasze produkty i interesy zazębiają się — mówi Artur Waliszewski.

Korzyści dla Expandera ze współpracy z Onetem.pl są oczywiste. Portal ma bowiem o wiele więcej użytkowników niż wortal. Przy małym ruchu bogata oferta tego ostatniego nic zaś nie znaczy. Zmusiło to prowadzącą serwis spółkę FinFin do otwarcia tradycyjnego punktu pośrednictwa. O tym, że jest to lepszy kanał dystrybucji usług niż sam internetowy Expander, świadczy też to, że niebawem dołączy do niego następny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Portale skuteczniej sprzedają usługi