Porty lotnicze chcą łączenia lotów krajowych i międzynarodowych

16-01-2007, 16:22

Szefowie regionalnych portów lotniczych postulują zmianę przepisów, która umożliwiłaby łączenie lotów międzynarodowych z krajowymi. Efektem ma być lepsza oferta dla pasażerów i dalsze ożywienie ruchu lotniczego, szczególnie w regionach.

Szefowie regionalnych portów lotniczych postulują zmianę przepisów, która umożliwiłaby łączenie lotów międzynarodowych z krajowymi. Efektem ma być lepsza oferta dla pasażerów i dalsze ożywienie ruchu lotniczego, szczególnie w regionach.

Obecnie lot np. z Katowic do Sztokholmu, z międzylądowaniem w Gdańsku czy Warszawie, jest niemożliwy.

"Zmiana stosownych przepisów zwiększy operatywność i efektywność przewozu pasażerów przez linie lotnicze, a dla pasażerów będzie oznaczać bardziej urozmaiconą ofertę i większą dostępność połączeń lotniczych" ľ ocenia szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych Zbigniew Sałek.

We wtorek szefowie polskich lotnisk regionalnych spotkali się m.in. w tej sprawie, w Wiśle (Śląskie) z przedstawicielami Straży Granicznej. Rozmawiali o barierach, które uniemożliwiają łączone loty. Większość z nich tkwi w mało elastycznych przepisach, głównie rozporządzeniach dotyczących pracy Straży Granicznej.

26 stycznia Związek Regionalnych Portów Lotniczych zamierza skierować swoje oficjalne stanowisko w tej sprawie do resortów: transportu oraz spraw wewnętrznych i administracji. Zdaniem przedstawicieli lotnisk, w okresie poprzedzającym pełne uczestnictwo Polski w gwarantującym swobodne podróżowanie układzie z Schengen, utrzymywanie takich barier jest nieuzasadnione.

"LOT szacuje, że zniesienie ograniczeń w tym zakresie, dałoby możliwość zwiększenia liczby destynacji (celów podróży - PAP) o ok. 20 proc. Myślę, że oznaczałoby to powiększenie oferty także ze strony innych przewoźników. Skorzystałyby na tym linie lotnicze, a przede wszystkim pasażerowie" ľ ocenił Sałek.

Dwa lata temu pierwsze tego typu połączenie chciał uruchomić węgierski Wizz Air. Miało to być zarazem pierwsze krajowe, niskokosztowe połączenie.

Uruchomienie połączenia zablokowała Straż Graniczna, której przepisy wymagają, aby ruch krajowy, zarówno pasażerów, jak i bagaży, był oddzielony od międzynarodowego. Zgodnie z przepisami, pasażerowie z Katowic do Sztokholmu musieliby w Gdańsku wysiąść i ponownie odprawić się na zupełnie nowy, międzynarodowy lot tym samym samolotem, wraz z pasażerami z Gdańska. Straciłoby to jednak swój ekonomiczny sens.

Prezes Sałek zapewnił, że polskie lotniska, przygotowując się do przepisów układu z Schengen, bez problemu będą w stanie spełnić standardy dotyczące odpraw pasażerów w łączonych lotach. Ich zdaniem, nie wiąże się z tym żadne zwiększone ryzyko. Straż Graniczna tłumaczy jednak, że rozporządzenia MSWiA oraz dawnego resortu infrastruktury nie dają na razie możliwości zmiany podejścia straży do tej sprawy.

"Przepisy dotyczące procedur odprawy granicznej nie dopuszczają możliwości łączenia w ruchu lotniczym przewozów krajowych i międzynarodowych. Samolot może mieć krajowe międzylądowanie, ale pasażerowie lecący dalej musieliby przejść ponowną odprawę. Gdy Polska w pełni dołączy do układu z Schengen, takie ograniczenia znikną" ľ powiedział PAP rzecznik śląskiej Straży Granicznej mjr Grzegorz Klejnowski.

Kiedy Polska stanie się w pełni członkiem strefy Schengen, procedury odpraw mają być złagodzone i łączone loty będą możliwe. Początkowo planowano, że nowe kraje UE wejdą do tej strefy w październiku 2007 r. Z ostatnich informacji wynika, że może nastąpić przesunięcie na początek 2008 roku, a najdalej o rok.

Według wcześniejszych informacji, opóźnienie w wejściu nowych krajów UE do strefy Schengen wynika z problemów rozbudowy centralnej bazy danych strefy Schengen (tzw. SIS II) w Strasburgu. Bez tej bazy system nie będzie w pełni gotowy, a dopóki to nie nastąpi, będą istniały kontrole na wewnętrznych granicach UE.

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Porty lotnicze chcą łączenia lotów krajowych i międzynarodowych