Posłowie o tworzeniu rezerw paliw płynnych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-03-2005, 12:23

Zapewnienie skuteczności w tworzeniu rezerw państwowych i zapasów obowiązkowych paliw, które mogą być uruchamiane w przypadku klęsk żywiołowych, wojen, problemów z przesyłem surowca czy kłopotów przy produkcji olejów i benzyn,  zakłada projekt nowelizacji ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.

Zapewnienie skuteczności w tworzeniu rezerw państwowych i zapasów obowiązkowych paliw, które mogą być uruchamiane w przypadku klęsk żywiołowych, wojen, problemów z przesyłem surowca czy kłopotów przy produkcji olejów i benzyn,  zakłada projekt nowelizacji ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.

     Podczas środowych obrad sejmowej komisji gospodarki odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy. Projekt został skierowany do dalszych prac w podkomisji.

    W negocjacjach z Unią, Polska zobowiązała się do posiadania do końca 2008 roku rezerw paliwa wystarczających na 90 dni wewnętrznej konsumpcji. Obecny poziom zapasów jest niższy, co wymaga podjęcia dodatkowych prac legislacyjnych w tym zakresie - poinformował wiceminister gospodarki Jacek Piechota.

    Obecne rezerwy tworzone są w dwóch systemach: rezerw państwowych i zapasów obowiązkowych. Rezerwy państwowe tworzy Agencja Rezerw Materiałowych (ARM), która sprawuje też kontrolę nad tworzeniem przez przedsiębiorstwa zapasów obowiązkowych.

    Piechota wyjaśnił, że nowelizacja ma na celu zwiększenie kontroli ARM nad całością tworzonych w Polsce zapasów. Dodał, że obecnie obowiązek utrzymywania zapasów, zgodnie z ustaleniami Traktatu Akcesyjnego, ma tylko 6 rafinerii, natomiast nie mają takiego obowiązku przedsiębiorstwa sprowadzające paliwa. 

    Najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie powszechności obowiązywania harmonogramu rozbudowy zapasów obowiązkowych paliw ciekłych. 

    Jak zaznaczył Piechota, nowelizacja wprowadza m.in. możliwość utrzymywania większych części zapasów poza granicami Polski (z 10 do 20 proc.).

    Według ostatnich szacunków resortu gospodarki, liczba zbiorników jest wystarczająca do rozbudowy zapasów obowiązkowych. 

    Nowelizacja wprowadza ponadto możliwości wykorzystania tzw. systemu biletowego, polegającego na utrzymywaniu zapasów na rzecz innego przedsiębiorcy objętego systemem zapasów obowiązkowych.  

    Zaproponowana zmiana ustawy wprowadza również skuteczniejszy system kar za niedopełnienie obowiązku gromadzenia zapasów.    Nowelizacja ujednolica nomenklaturę wynikającą z przystąpienia Polski do UE w ramach jednolitego obszaru celnego, m.in. wprowadza regulacje prawne dotyczące instytucji nabycia wewnątrzwspólnotowego.

    Ze względu na pilną konieczność rozbudowy zapasów paliw ciekłych (gdyż grożą Polsce kary unijne), rząd zaproponował by nowelizacja weszła w życie jak najszybciej, tj. 14 dni po jej ogłoszeniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane