Potężna naftowa fuzja, której nie było

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 01-02-2021, 09:49

Ostatnie trzy tygodnie na rynku ropy naftowej są czasem powolnego, systematycznego osuwania się notowań tego surowca w dół. Przeceny nie są jednak głębokie, co świadczy o tym, że strona popytowa nadal ma na tym rynku sporo siły. Głównym motorem do zwyżek pozostają działania OPEC+, a zwłaszcza Arabii Saudyjskiej, która dobrowolnie znacząco ograniczyła wydobycie ropy naftowej.

Tymczasem w miniony weekend inwestorów na rynku ropy naftowej zelektryzowała informacja o spotkaniu, jakie miało miejsce jeszcze w 2020 roku pomiędzy prezesami dwóch największych amerykańskich koncernów naftowych: ExxonMobil oraz Chevron. Jak podaje agencja Reuters, CEO obu firm mieli bowiem rozmawiać na temat potencjalnej fuzji obu spółek. Gdyby do niej doszło, byłaby to największa fuzja w dotychczasowej historii rynków finansowych, a w jej rezultacie powstałoby drugie największe przedsiębiorstwo naftowe na świecie, przyćmione jedynie przez wielkość SaudiAramco.

Rozmowy podobno były już na relatywnie zaawansowanym etapie, ale ostatecznie zostały one zakończone, a fuzja nie miała miejsca. Obecnie wydaje się ona znacznie mniej prawdopodobna, zwłaszcza w zmienionym środowisku politycznym – amerykańscy Demokraci są bowiem mniej przychylni tworzeniu tak dużych molochów.

Sam fakt, że rozmowy zostały podjęte, pokazuje, w jak trudnej sytuacji znalazły się w poprzednim roku nawet największe firmy naftowe. W obliczu wojny cenowej, jaką po uderzeniu pandemii podjęły Rosja i Arabia Saudyjska, akcje spółek naftowych w USA zanurkowały, a cały sektor przeszedł gruntowną restrukturyzację.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane