Powertrain z Bielska-Białej wstrzymał przyjęcia pracowników

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 26-01-2006, 18:34

Dyrekcja bielskiej fabryki Fiat-GM Powertrain Polska wstrzymała zapowiadane w listopadzie ubiegłego roku zatrudnienie 300 kolejnych osób do produkcji silnika dieslowskiego - dowiedziała się PAP w czwartek od rzecznika firmy, Marka Ramczewskiego.

Dyrekcja bielskiej fabryki Fiat-GM Powertrain Polska wstrzymała zapowiadane w listopadzie ubiegłego roku zatrudnienie 300 kolejnych osób do produkcji silnika dieslowskiego - dowiedziała się PAP w czwartek od rzecznika firmy, Marka Ramczewskiego.

    Jak wyjaśnił rzecznik, na decyzji zaważył brak porozumienia ze związkowcami, którzy odrzucili proponowany nowy system pracy. Tylko jego wprowadzenie pozwalało na zwiększenie zatrudnienia.

    Zwiększenie zatrudnienia zapowiadał w listopadzie prezes Powertrain Polska Tadeusz Świerczek podczas uroczystości wyprodukowania milionowego silnika 1.3 SDE Multijet, który cieszy ogromnym wzięciem wśród producentów samochodów. Aby podołać zamówieniom, spółka zamierzała zwiększyć zdolności produkcyjne zobecnego poziomu 551 tys. silników rocznie do 700 tys. Rekrutacja miała zostać przeprowadzona do 1 lutego. O pracę na 300 etatach ubiegało się około 3 tys. osób.

    Rzecznik spółki powiedział, że zakładowe centrale związkowe nie zgodziły się na system, w którym pracownik pracowałaby pięć dni w tygodniu w czteromiesięcznym cyklu rozliczeniowym na trzy zmiany.

    "Przy takim systemie i przy zatrudnieniu 300 osób praca odbywałaby się przez sześć dni w tygodniu. Wszystkie niedziele byłyby wolne, poza służbą utrzymania ruchu na pierwszej i trzeciej zmianie" - powiedział rzecznik.

    Szefowa zakładowej NSZZ Solidarność Wanda Stróżyk w rozmowie z PAP wyraziła zdziwienie. Według niej, około 200 pracowników musiałoby pracować także w niedziele. "Wprowadzenie nowego, antyrodzinnego systemu +rozlałoby się+ także na inne spółki Fiata" - dodała. Poza tym - w jej opinii - "jest to wprowadzanie tematu zastępczego w momencie, gdy związki wystąpiły z początkiem nowego roku o podwyżki płac dla pracowników".

    Zdaniem liderki Solidarności, wyjściem z sytuacji byłyby inwestycje i budowa nowej linii produkcyjnej. Stróżyk twierdzi, że dyrekcja zapowiadała takie rozwiązanie, gdy firma osiągnęłaby dzienną zdolność produkcyjną na poziomie 2,4 tys. silników. Taki poziom produkcji został już osiągnięty, choć plany zakładały, że stanie się to w 2007 roku, podkreśliła Stróżyk.

    Marek Ramczewski powiedział, że o ewentualnych kolejnych inwestycjach zdecydują akcjonariusze. Zaznaczył zarazem, że prócz takiej decyzji należy mieć "czas, pieniądze i miejsce".

    Ramczewski wyjaśnił, że zarząd spółki chce wprowadzić nowy system pracy w porozumieniu z partnerami społecznymi. Dodał, że nowy system jest zgodny z kodeksem pracy i wewnętrznym regulaminem spółki, zatwierdzonym przez wszystkie związki zawodowe.

    Wanda Stróżyk powiedziała natomiast, że dla "Solidarności" "temat systemu pracy jest zamknięty".

    Fiat-GM Powertrain Polska jest spółką joint venture Fiata General Motors. Firma zatrudnia obecnie około 1,35 tys. osób. Działa w bielskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

    W uruchomienie w produkcji, Fiat wspólnie z General Motors zainwestowały blisko 400 mln euro. Pierwsze silniki zjechały z taśmy produkcyjnej pod koniec marca 2003 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane