Powrót ograniczeń

Paweł Janas, Beata Tomaszkiewicz
25-03-2005, 00:00

Tajemnicze sformułowanie „dla obliczenia proporcji” pozbawiło podatników złudzeń, że może stanie się cud.

Udało nam się dotrzeć do pełnej treści zmienionego w komisji senackiej zapisu, stanowiącego o możliwości odliczeń VAT od paliw i aut, w których znajduje się więcej niż jeden rząd siedzeń. Przypomnijmy, że jego pierwotna wersja w praktyce dawała możliwość pełnego odpisu podatku. Mamy złą wiadomość. Nowa treść przepisu, którą zdobyliśmy w Senacie, idzie po myśli rządu, a to za sprawą tajemniczego sformułowania „dla obliczenia proporcji”. Dotąd wydawało się, że „część przeznaczona do przewozów” jest obliczana od przedniej do tylnej szyby, co dawałoby 100-proc. odpis. Teraz nowy zwrot ogranicza liczbę uprawnionych modeli do minimum.

— W związku z tym nadal niewiele samochodów z dwoma rzędami siedzeń będzie mogło korzystać z pełni praw podatkowych — alarmuje Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Jego zdaniem, ta zmiana nie rozwiązuje żadnych problemów, które powstały po poprzedniej ustawie VAT. Przypomnijmy, że poprzednio stosowano wzór posła Lisaka, na który — jak twierdzi branża motoryzacyjna — „łapało się” więcej modeli niż obecnie.

Powodów do radości nie mają też leasingodawcy i leasingobiorcy. Nie ma bowiem przepisów przejściowych, jest jedynie swoiste vacatio legis do 1 września.

— Jesteśmy tym bardzo zdziwieni. Nasi doradcy analizują dokumenty. Sądzę, że spójne stanowisko sektora w tej sprawie będziemy mogli przedstawić w drugiej połowie przyszłego tygodnia — mówi Witold Drożdż, rzecznik Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Senat zajmie się sprawą na posiedzeniu, które odbędzie się 31 marca — 1 kwietnia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas, Beata Tomaszkiewicz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Powrót ograniczeń