Powstają plastikowe konsorcja

Jan Konczewski
opublikowano: 12-01-2020, 22:00

Efektywne wykorzystywanie opakowań z odzysku to wielkie wyzwanie dla firm — tak wielkie, że łączą siły ponad branżami i granicami.

Producenci opakowań i materiałów coraz więcej wysiłku wkładają w poszukiwanie technologii umożliwiających bardziej efektywny recykling plastiku. W ten sposób branża broni się przed skutkami zaostrzenia regulacji dotyczących jego wykorzystania. Przyjęty w lipcu ubiegłego roku zbiór dyrektyw Unii Europejskiej, nazywany pakietem odpadowym, nakłada na firmy m.in. wymogi dotyczące wykorzystania recyklatów w produkcji opakowań plastikowych. I tak na przykład od 2025 r. opakowania z politereftalanu etylenu (PET) będą musiały przynajmniej w jednej czwartej składać się z materiału pochodzącego z recyklingu, zaś od 2030 r. — w 30 proc. Zgodnie z wyliczeniami firmy konsultingowej Wood Mackenzie obecnie recyklingowi poddawane jest ponad 3/4 zbieranych butelek plastikowych, ale tylko ok. 12 proc. jest wykorzystywane do produkcji następnych butelek. Duże zagraniczne firmy coraz częściej budują konsorcja, które mają za zadnie wypracować technologie efektywnego recyklingu. Przykładem są umowy zawarte przez niemieckie firmy opakowaniowe Greiner i Fernholz z amerykańskim producentem materiałów Trinseo.

Oba projekty zakładają rozwój technologii recyklingu polistyrenu (PS), trudnego do ponownego przetwarzania plastiku używanego do produkcji opakowań dla przemysłu spożywczego. Celem jest wytwarzanie opakowań składających się w 30 proc. z recyklatów polistyrenu. Horyzont czasowy to 2025 r. Branża plastikowa rozwija również szerszą współpracę. Świadczy o tym zawiązane ostatnio międzynarodowe konsorcjum do rozwoju recyklingu PET. Oprócz opakowaniowej Alpli w jego skład wchodzą firmy działające na wszystkich etapach łańcucha wartości: producenci dóbr konsumpcyjnych — Britvic, Danone, Unilever, przedsiębiorstwo specjalizujące się w recyklingu — Remondis oraz petrochemiczne BP, którego technologię Infinia firmy będą wspólnie rozwijać.

Jeżeli chcesz otrzymywać dużo więcej takich informacji, czyli stały monitoring informacji branżowych z Polski i świata, zapraszamy do prenumerowania PB Forecast Opakowania – cyklicznego serwisu analitycznego Pulsu Biznesu i SpotData poświęconego tej branży.

https://www.pb.pl/subskrypcja/forecast-opakowania

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Konczewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu