Poznań spiera się z wojewodą o rozbudowę Dworca Głównego

  • DI
opublikowano: 16-02-2019, 13:06

Na początku tygodnia Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę wartą blisko 100 mln złotych na rozbudowę stacji Poznań Główny.

Wojewoda wielkopolski uważa, że inwestycja usprawni m.in. ruch pasażerów, z kolei władze miasta mocno krytykują projekt przebudowy.

W ramach inwestycji powstanie nowy tor oraz nowy peron wraz z przejściem podziemnym. Tunel zostanie przedłużony o 47 m w kierunku wschodnim i ułatwi podróżnym dostęp do peronów od strony dworca PKS oraz galerii handlowej, która znajduje się w tym samym kompleksie.

Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann podczas konferencji prasowej zapewniał, że projekt rozbudowy był wynikiem pracy osób - radnych, ekspertów i społeczników, którzy zasiadają w powołanym przez niego zespole ds. węzła kolejowego Poznań.

"To ważny moment dla poznaniaków i wielkopolan, bowiem nasze postulaty zostają właśnie wdrażane. Dla mieszkańców regionu to też ważna wiadomość, bo przywracamy dworzec pasażerom, co dla członków zespołu było sprawą fundamentalną. Uczynienie dworca bardziej funkcjonalnym ma zachęcić mieszkańców Poznania, Wielkopolski, ale też całego kraju do korzystania z kolei" - mówił Hoffmann.

Tymczasem władze Poznania krytykują projekt. Kością niezgody jest kwestia przebudowy przejścia podziemnego, które według koncepcji miasta, miało być poprowadzone pod centrum handlowym.

"W przyszłości dworzec PKS ma być przeniesiony na wschodnią stronę galerii w okolice alei Króla Przemysła II i ul. ks. Wujka. Wynika to z koncepcji planu zagospodarowania dla Wolnych Torów, znanej PKP TLK. Kolejowa spółka nie myśli perspektywicznie. Tunel pod galerią handlową na wschód ułatwiłby komunikację pasażerom i mieszkańcom" - podkreślił zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.

Jak dodał, nowy tunel po wyprowadzce dworca PKS, będzie prowadził donikąd.

Hoffmann odpiera zarzuty miasta, bowiem jak zaznaczył, wszystkie rozwiązania były wcześniej konsultowane pomiędzy zainteresowanymi podmiotami. Wojewoda przedstawił też ubiegłoroczną korespondencję pomiędzy miastem a PKS-em i PKP, z której wynika, że wszystkie strony wiedziały i zaakceptowały przebieg spornej części przejścia podziemnego.

"Poznański PKS, który jest spółką miejską w maju 2018 roku zaakceptował realizowane obecnie rozwiązanie. PKP prowadziło konsultacje z miastem, czego potwierdzeniem może być np. korespondencja pomiędzy PKP, a wiceprezydentem Maciejem Wudarskim z listopada 2018 roku. Nie oceniam sposobu przekazywania informacji pomiędzy panami prezydentami Poznania. Nowością jest pomysł władz Poznania ws. przeniesienia dworca PKS w inne miejsce – z informacji, które posiadam, wynika, że PKP nie dysponowało wiedzą na temat tej koncepcji" - wyjaśnił wojewoda wielkopolski.

Władze PKP poinformowały, że prace nad przebudową stacji Poznań Główny mają rozpocząć się w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni, zakończenie inwestycji zaplanowano na marzec 2022 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu