Poznań także odczuwa dekoniunkturę

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 16-12-2008, 00:00

W 2007 r. poznański rynek nieruchomości miał swoje pięć minut. Ale od kilku kwartałów ceny mieszkań w Wielkopolsce systematycznie spadają.

Na rynku jest za dużo mieszkań czekających na nabywców

W 2007 r. poznański rynek nieruchomości miał swoje pięć minut. Ale od kilku kwartałów ceny mieszkań w Wielkopolsce systematycznie spadają.

Poznański rynek nieruchomości należał do najlepszych w kraju — plasował się zaraz po warszawskim. A teraz?

Sprzedawali…

Na korzyść deweloperów działało usytuowanie miasta w połowie drogi między Warszawą a Berlinem i dość niska stopa bezrobocia. Ponad 20 proc. projektów, pojawiających się w ostatnim czasie na poznańskim rynku nieruchomości, określano jako apartamentowce. Teraz deweloperzy, którzy masowo rozpoczęli budowy drogich i luksusowych lokali, mogą mieć największe problemy ze znalezieniem nabywców.

Większość inwestorów upatrzyła sobie ścisłe centrum miasta. Nie mniej atrakcyjne okazało się budowanie nad brzegiem Warty.

— Przeprowadziliśmy ocenę dużych miast i stwierdziliśmy, że Poznań dysponuje największym potencjałem rozwojowym dla tego typu inwestycji — wyjaśnia Adam Klimczyk, przedstawiciel inwestora Elite Garbary Residence.

…i przestali

Deweloperzy deklarują, że w 2008 r. — mimo kryzysu — zakończą budowę około 2,8 tys. lokali w Wielkopolsce, z czego 28 proc. jest wciąż dostępnych w sprzedaży. Szacują, że w kolejnym roku oddadzą 3,7 tys. mieszkań, ale sprzedanych jest jedynie 26 proc. z nich. Ponad 20 proc. to mieszkania w obiektach bądź wstrzymanych, bądź nie wprowadzonych jeszcze do sprzedaży. Choć do końca III kwartału nie obserwowano masowego wstrzymywania inwestycji , to dla projektów, których termin oddania przypada na 2009 r. i lata późniejsze, wskaźnik ten waha się od 7 do 14 proc.

— W listopadzie odnotowaliśmy dalszy spadek cen na rynku pierwotnym i wtór- nym. Klienci szukają okazji w 3-, 7-letnich budynkach, w dobrych lokalizacjach. Powodzeniem cieszą się mieszkania 2-, 3-pokojowe. Ich ceny wahają się od 4,5 do nawet 11 tys. zł za mkw. w centrum miasta — sumuje Łukasz Gralak z agencji nieruchomości Ober-Haus.

Nawet jeśli deweloperzy zaczną ograniczać liczbę lokali wprowadzanych do sprzedaży, to w Poznaniu mieszkań czekających na właściciela jest wciąż za dużo. Jak całej Polsce...

Okiem eksperta

Katarzyna Kuniewicz

konsultant Reas

Kupującym zalecam ostrożność

W reakcji na słabnące tempo sprzedaży od początku 2008 r. deweloperzy w Poznaniu wprowadzają do sprzedaży znacznie mniej mieszkań niż w roku 2007. Nie decydowali się jeszcze na budowę pod wynajem, ale otwarcie deklarują możliwość negocjowania cen. Oferują też szeroki wybór promocji i bonusów. Najbliższe miesiące będzie charakteryzowała duża zmienność i niepewność. Osoby zainteresowane inwestowaniem w nieruchomości, ale nie mające doświadczenia na tym rynku, powinny zachować ostrożność i skorzystać z analiz i oceny doradców.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane