Czytasz dzięki

PPK bez tajemnic

  • Materiał partnera
opublikowano: 08-03-2020, 22:00

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązkiem utworzenia PPK zostało objętych blisko 20 tys. firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników. Firmy powinny zawrzeć umowę o zarządzanie z wybraną instytucją finansową do 24 kwietnia. Przedstawiciele większych firm, które wprowadzenie PPK mają już za sobą, dzielą się swoimi doświadczeniami

Wokół wdrożenia PPK narosło wiele mitów — m.in. taki, że wybór tzw. operatora PPK to proces skomplikowany, wymagający wielu analiz, doradców i skomplikowanych tabel porównawczych.

członek zarządu Millennium TFI
Zobacz więcej

Krzysztof Kamiński

członek zarządu Millennium TFI

— Mieliśmy bardzo dużo obaw związanych z uruchomieniem PPK. Przed nami było wiele pytań i mało odpowiedzi. Nie wiedzieliśmy, jak się zabrać do zorganizowania całego procesu wdrożenia PPK ani kto to wszystko zrobi — odpowiada jeden z pracodawców.

— Na początku myślałem głównie o karach, które mogą spotkać mnie i moją firmę za brak wdrożenia PPK — dodaje inny.

Krzysztof Kamiński, członek zarządu Millennium TFI, przekonuje, że w praktyce wdrożenie PPK jest szybkie i proste, jeśli firma znajdzie partnera, który zapewni jej odpowiednie wsparcie w całym procesie.

— Podstawowe kryteria to zaufanie do firmy, którą wybierasz, wsparcie, jakiego ci udzieli we wdrożeniu, oraz opłaty za zarządzanie, bo to one wpływają na przyszłe zyski uczestników — wymienia Krzysztof Kamiński.

Od sprawnego wdrożenia PPK każdą firmę dzieli zaledwie pięć kroków.

KROK I wybór partnera do wdrożenia PPK

Pracodawca jest zobowiązany do wybrania tzw. operatora PPK po konsultacji z przedstawicielami pracowników. Ostateczną decyzję podejmuje kierownictwo, mając na uwadze dobrze pojęty interes firmy i jej pracowników. Przedsiębiorcy, którzy ten etap mają już za sobą, zwracają uwagę, że bardzo istotne jest wsparcie w zakresie systemów do obsługi PPK w firmie — wykorzystanie API oraz dostępność kanałów obsługi uczestnika — zarówno tych online, jak i sieci oddziałów.Jeden z nich zwraca uwagę, że wieloletnia współpraca z Bankiem Millennium i jedne z najniższych na rynku kosztów zarządzania oferowanych przez Millennium TFI sprawiły, iż ostatecznie wybrał Millennium TFI jako dostawcę PPK.

— Przekonało mnie wieloletnie doświadczenie TFI i współpraca z Bankiem Millennium, na którym nigdy się nie zawiodłem, oraz możliwość kontaktu bezpośrednio z osobą z TFI, a nie „akwizytorem”, który zniknie zaraz po podpisaniu umowy, zostawiając mnie z infolinią i długim czasem oczekiwania — mówi przedsiębiorca.

Millennium TFI dostarcza klientom m.in. krótki przewodnik wdrożenia PPK, który prezentuje zadania wiążące się z tym projektem i omawia ich realizację w czasie.

— Nasi pracownicy są zewnętrznymi kierownikami projektu wdrożenia. Monitorują postęp zadań, mając na uwadze krytyczne terminy. Szkolenia dla uczestników PPK przeprowadzają odpowiednio przygotowani trenerzy PPK — wyjaśnia Damian Żurawski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w Millennium TFI.

— Wybraliśmy Millennium do obsługi PPK, ponieważ otrzymaliśmy szerokie wsparcie przy wdrażaniu i prowadzeniu PPK oraz pomoc w integracji systemu kadrowo-płacowego. Również doradca bankowy obsługujący moją firmę miał znaczenie, bo to on pierwszy powiedział mi o PPK i że skontaktuje mnie z osobą z Millennium TFI, która jest ekspertem w tej dziedzinie i rzeczywiście tak było — wspomina jeden z przedsiębiorców.

KROK II zawarcie umowy o zarządzanie

Zawarcie umowy o zarządzanie jest potwierdzeniem wyboru dostawcy PPK. Niezbędne są do tego pewne dane i dokumenty, o czym klient jest zawsze wcześniej powiadamiany. Po wpisaniu NIP, REGON lub KRS firmy system pobiera dane adresowe. Następnie firma powinna podać dane administratora i osób upoważnionych do kontaktu z instytucją finansową oraz pełnomocnictwa osób podpisujących umowę, jeśli nie są ujawnione w KRS. W przypadku Millennium TFI umowę można zawrzeć elektronicznie na stronie millenniumtfi.pl/ppk lub przez Comarch PPK.

— Najbardziej doceniam to, że dzień przed zawieraniem drugiej umowy czyli umowy o prowadzenie PPK miałem telefon i e-maila z przypomnieniem, podobnie było przy przekazywaniu pierwszej składki — mówi klient Millennium TFI.

KROK III wdrożenie, prowadzenie PPK i akcja informacyjna

Po zawarciu umowy o zarządzanie firma musi poinformować pracowników o wyborze dostawcy PPK i przeprowadzić kampanię informacyjną.

— W ramach tej kampanii pracodawca powinien przekazać informacje, czym jest PPK dla pracownika, w jaki sposób i od kogo są pobierane składki. Powinien także wskazać pomocne aplikacje, zasady dostępu do informacji itd. Sposób komunikacji powinien być dostosowany indywidualnie do potrzeb pracowników i pracodawcy — zaznacza Wiesław Sobiesiak, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w Millennium TFI.

Millennium TFI przekazuje klientom wszystkie wymagane przez ustawę informacje, materiały marketingowe a także przeprowadza szkolenia dla pracowników.

— Wdrożenie PPK w naszej firmie przebiegło bardzo sprawnie. Pracownicy Millennium TFI dostarczyli nam niezbędne materiały, zaczynając od ulotek dla pracowników i plakatów, które rozwiesiliśmy w każdym z oddziałów, a kończąc na przeprowadzeniu szkoleń dla naszych pracowników. Kompleksowo pomogli wypełnić przez nas obowiązki wynikające z ustawy — wspomina jeden z pracodawców.

— Dla mnie było ważne, że dyrektor Millennium TFI uczestniczył osobiście w zawieraniu umowy oraz informował na bieżąco, jak wdrożyć PPK w firmie — dodaje inny.

KROK IV wdrożenie systemu do obsługi PPK

Millennium TFI zapewnia dwa systemy do obsługi PPK. Są nimi PPK Serwis i Comarch PPK.

— Decyzję o współpracy z Comarchem podjęto po analizie doświadczeń klientów Banku Millennium, którzy już dawno mogą integrować system ERP m.in. Comarchu z bankowością elektroniczną. Dzięki Comarch PPK firma szybko i w pełni zintegruje system finansowo-księgowy z systemem do obsługi PPK w Millennium TFI. To znacznie upraszcza w firmie procesy związane z PPK i zapewnia ich automatyczną obsługę przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa danych — mówi Krzysztof Kamiński.

Z punktu widzenia firmy integracja systemów kadrowo-płacowych eliminuje konieczność angażowania dodatkowych zasobów do obsługi procesów związanych z PPK i redukuje koszty oraz ryzyko związane z błędami w transferze danych.

KROK V obsługa uczestników

Każdy uczestnik PPK powinien mieć zapewniony dostęp do informacji o swoim koncie PPK. Mając na uwadze interes uczestników PPK, Millennium TFI we współpracy z Bankiem Millennium udostępni sieć blisko 800 oddziałów na terenie całego kraju. W oddziałach tych pracownicy firm, z którymi operator podpisał umowę o zarządzanie, będą mogli składać dyspozycje dotyczące PPK lub uzyskać niezbędne informacje.

— Każdy uczestnik powinien podać numer telefonu i adres e-mail, aby mieć informację o stanie środków oraz możliwość składania dyspozycji poprzez aplikację on-line. Dodatkowo, Bank Millennium przygotował atrakcyjną ofertę specjalną w obszarze bankowości detalicznej dla uczestników Millennium PPK — mówi Roman Cyganek, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w Millennium TFI.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane