PR na zewnątrz, czy w środku?

Katarzyna Gajda
10-01-2007, 00:00

W tym roku zamierzamy wprowadzić na rynek nowy produkt. Czy działania komunikacyjne z nim związane lepiej powierzyć agencji PR, czy może warto zdecydować się na utworzenie działu PR wewnątrz firmy?

n Jeżeli firma ma własny mały dział PR lub nie ma go wcale, a przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowego produktu, powinna skorzystać z usług agencji. Dla konsultantów z agencji nie będzie to pierwszy taki projekt, a na dodatek można przecież zdecydować się na współpracę z firmą mającą doświadczenie we wprowadzeniu na rynek produktów z danej branży, w określonym sektorze.

Nie należy zapominać, że niezwykle ważne są także na przykład wszelkie akcje specjalne (eventy) czy ciekawie przygotowane i przeprowadzone konferencje prasowe mające na celu rozpowszechnienie danego produktu albo usługi. Bezpieczniej jest się zdać na doświadczenie i pomysłowość kreatywnych pracowników agencji PR. W końcu co kilka głów, to nie jedna.

I jeszcze jedno — wprowadzenie produktu na rynek to projekt określony czasowo. Warto więc zapytać, czy działania komunikacyjne mają być prowadzone cały czas? Jeśli nie, to nie ma sensu obciążać firmy kosztami utrzymania wewnętrznego działu PR lub rozszerzania jego działalności.

Jesteśmy niewielką firmą. Działania PR prowadzimy przez wyspecjalizowaną agencję. Rozwijamy się coraz bardziej i potrzebujemy działań z komunikacji wewnętrznej. Czy rozszerzyć zakres umowy z agencją, czy też zdecydować się na budowę własnego działu PR?

n Agencje PR specjalizują się w prowadzeniu działań z komunikacji wewnętrznej. Najczęściej przygotowują dla zleceniodawców np. newslettery czy prowadzą gazetki wewnątrzfirmowe. Jeśli firma zakłada przyrost pracowników, to powinna zdecydować się na utworzenie osobnego działu odpowiadającego za podejmowanie działań komunikacyjnych i dbającego o sprawny przepływ informacji między zarządem a pracownikami. Pamiętać należy, że najlepiej prowadzone działania nie dadzą wyników, jeśli w firmie pracować będą niezadowoleni i niedoinformowani pracownicy. Trzeba pamiętać, że oni są ambasadorami marki czy produktu i ich opinia jest najbardziej wiarygodna.

Zaletą wewnętrznego działu jest także to, że pracują w nim osoby znane pracownikom. Ma to niebagatelne znaczenie na przykład w sytuacji kryzysowej, ponieważ ludzie bardziej wierzą i są skłonni do współpracy z osobami, które znają. Są one postrzegane jako część grupy — nie ma podziału na swój (pracownik) i obcy (zewnętrzny konsultant), dlatego łatwiej im obserwować i reagować na to, co dzieje się w firmie.

Katarzyna Gajda

PR manager w FPA Group

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Gajda

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / PR na zewnątrz, czy w środku?