Praca w handlu stale na czele rankingów popularności

otoPraca.pl
opublikowano: 31-08-2010, 14:36

W handlu zatrudnionych jest już 7 proc. Polaków. Branża ta od początku roku oferuje niezmiennie najwięcej miejsc pracy – wynika ze statystyk serwisu otoPraca.pl.

Chętnych do pracy w tym sektorze jest wielu, jednak specyfika zawodu sprawia, że trudno znaleźć osobę o odpowiednich kwalifikacjach.

Handel jest zdecydowanie najbardziej popularną branżą wśród poszukujących i oferujących zatrudnienie. W sektorze tym, niezmiennie od wielu lat, odnotowuje się największe zapotrzebowanie na pracowników. Analiza statystyk otoPraca.pl wykazała, że ogłoszenia dotyczące kategorii handel/sprzedaż stanowiły średnio 12 proc. wszystkich opublikowanych od początku 2010 roku ofert. Kategoria ta pojawia się również najczęściej w preferencjach zawodowych użytkowników portalu.

– Osoby zainteresowane pracą w handlu wybierają pracodawców z dużych miast: Warszawy, Poznania i Katowic – mówi Marta Krauze, manager portalu rekrutacyjnego otoPraca.pl. – Są to jednocześnie miasta, w których odnotowujemy największe zapotrzebowanie na pracowników w tej branży.

Najwięcej propozycji zatrudnienia w handlu pochodzi z Mazowsza, gdzie pracę oferuje prawie co czwarty ogłoszeniodawca. Liczą się również województwa: wielkopolskie (12 proc.) oraz śląskie (11 proc.).

Na zatrudnienie w branży handlowej mogą liczyć sprzedawcy, kasjerzy, specjaliści ds. rozwoju sprzedaży, przedstawiciele handlowi, a także kierownicy i menadżerowie. – Wśród ogłoszeń publikowanych od początku roku w portalu otoPraca.pl, najczęściej pojawiały się propozycje dla przedstawicieli handlowych – ocenia Marta Krauze. – W połowie sierpnia br. ponad połowa ogłoszeń z kategorii handel/sprzedaż dotyczyła zatrudniania na tym stanowisku.

Handlowców poszukuje się w zasadzie w każdej branży. – Jeszcze kilka miesięcy temu dominujący był sektor medycyna/farmacja – mówi Monika Aleksandrowicz, konsultant ds. rekrutacji w firmie rekrutacyjnej Grafton Recruitment Polska. – Natomiast obecnie większe zainteresowanie pracownikami odnotowuje się w branży usług finansowych i ubezpieczeniowych.

– Kandydatów chętnych do pracy w obszarze sprzedaży jest wielu, ale ilość zainteresowanych niestety nie przekłada się na ilość osób spełniających
wymagania – ocenia Monika Aleksandrowicz. – Wbrew powszechnemu przekonaniu praca handlowca nie należy do najłatwiejszych i nie każda osoba nadaje się do jego wykonywania. Zawód ten wymaga posiadania specyficznych kompetencji miękkich, takich jak komunikatywność, kultura osobista, odporność na stres oraz opanowanie, których nie można się nauczyć.

Kluczowa jest łatwość w nawiązywaniu kontaktów i prowadzenia negocjacji handlowych – osoba nieśmiała, zamknięta nie poradzi sobie w bezpośrednich
spotkaniach z klientem. Do kluczowych oczekiwań stawianych kandydatom należy już nie tylko doświadczenie w sprzedaży, ale  również dobra znajomość danej branży. Dlatego od kandydatów coraz częściej wymaga się wykształcenia adekwatnego do sektora, w którym ma pracować. Ważnym elementem zawodu handlowca jest również mobilność, dlatego niezbędne staje się posiadanie prawa jazdy.

Duże wymagania, stawiane przez pracodawców, może zrekompensować pensja. Jak wynika z raportu płacowego, przygotowanego przez firmę rekrutacyjną Advisory Group Test, średnia płaca handlowców w Polsce, zawierająca premie oraz prowizje, wynosiła w 2009 roku ponad 5 tys. złotych brutto.
Wysokość wynagrodzeń w handlu zależy od wielu czynników: stanowiska, wielkości firmy, sektora działalności oraz regionu. Oczywiście najlepiej opłacani są dyrektorzy i kierownicy, najmniej natomiast zarabiają telemarketerzy i sprzedawcy. Co ciekawe, najwyższe wynagrodzenia otrzymywali pracownicy małych i średnich firm. Natomiast jak wynika z ogólnopolskiego badania wynagrodzeń, prowadzonego przez firmę doradztwa personalnego Sedlak & Sedlak, w marcu 2010 roku najwyższe pensje otrzymywali handlowcy z Mazowsza oraz Pomorza; najmniejsze odnotowano natomiast w województwach podkarpackim i warmińsko-mazurskim.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: otoPraca.pl

Polecane