Pracodawca jak żona - na całe życie

DCZ
opublikowano: 12-03-2010, 00:00

Polak to najbardziej lojalny pracownik w Europie. Zmienia pracę, gdy dostanie propozycję od firmy z reputacją.

Polak to najbardziej lojalny pracownik w Europie. Zmienia pracę, gdy dostanie propozycję od firmy z reputacją.

Aż dwie trzecie Polaków deklaruje "całkowite przywiązanie" do swojego dotychczasowego pracodawcy — wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę doradztwa personalnego Kelly Services między początkiem października 2009 r. a końcem stycznia 2010 r. To najwyższy wynik w Europie. Wyniki te są częścią projektu Kelly Global Workforce Index, w którym zgromadzono opinie około 134 tys. osób, w tym Polaków.

16 proc. ankietowanych w Polsce stwierdziło, że załamanie gospodarcze zwiększyło ich lojalność, 8 proc. przyznało, że ta lojalność spadła, a 76 proc. nie odczuwa różnicy.

Pracownicy, których lojalność wzrosła, przypisują to sprawnemu zarządzaniu i aktywnej komunikacji w firmie. Ci, którzy stali się mniej lojalni, winią za to upadek morale w firmie, złe zarządzanie, mniejszy dostęp do szkoleń i gorsze możliwości rozwoju.

Najbardziej wpływ spowolnienia odczuli polscy pracownicy w wieku 30-47 lat i 48-65 lat, przy czym 68 proc. przedstawicieli obu grup wiekowych deklaruje "całkowite przywiązanie" do pracodawcy (wśród osób w wieku 18-29 lat — 62 proc).

— Pracodawcom, którzy otwarcie informowali ludzi o trudnych warunkach ekonomicznych i dołożyli starań, by uchronić załogę przed skutkami kryzysu, udało się podnieść poziom zaufania. Większe zaangażowanie pracowników, ich oddanie i skupienie na zadaniach może się stać wielką zaletą, gdy gospodarka podniesie się z kryzysu — komentuje Agnieszka Walter, kierująca polskim oddziałem Kelly Services.

Na prośbę o wymienienie jednej sprawy, która poprawiłaby przywiązanie do firmy, 41 proc. ankietowanych wskazało "bardziej interesującą i rozwijającą pracę", a 29 proc. "wyższe zarobki i świadczenia".

Aż 55 proc. respondentów w wieku 48-65 lat uznało reputację firmy za "bardzo ważne" kryterium wyboru pracodawcy i czynnik sprzyjający pozostaniu w tym samym miejscu pracy. Podobnego zdania było jednak tylko 28 proc. pracowników w wieku 18-29 lat.

A co skłoniłoby Polaków do opuszczenia firmy, w której pracują? 36 proc. ankietowanych wskazało brak szans na awans, 19 proc. — złe zarządzania, 13 proc. — niskie zarobki i świadczenia.

Reputacja przedsiębiorstwa wydaje się kluczowym kryterium przyjmowanym przez pracowników (obecnych oraz potencjalnych) przy decyzjach o karierze zawodowej. Oceniając ją, największą wagę Polacy przywiązują do jakości przywództwa oraz produktów i usług firmy. Najmniej istotne są zaś: obecność firmy na światowych rynkach, jej wyniki finansowe, długoletnie tradycje i inicjatywy dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

— Jeśli przyjrzeć się źródłom motywacji pracowników, to jasne staje się, że kluczowe znaczenie mają dla nich szanse na awans i rozwój osobisty, a także możliwość wykonywania stymulującej i interesującej pracy. Zarobki są, oczywiście, pewnym czynnikiem motywującym, ale ich rola nie jest tak znacząca, jak można by sądzić. Oznacza to, że pracodawcy, którzy oczekują od pracowników pełnego zaangażowania, muszą znacznie szerzej spojrzeć na cechy swojej firmy i oferowane warunki pracy — podsumowuje Agnieszka Walter.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu