Pracownik to nie tylko intelekt, ale także czasem chore ciało

Ewa Kulesza
18-12-2006, 00:00

Coraz więcej firm wykupuje abonamenty opieki medycznej dla pracowników, by ich dodatkowo zmotywować.

Specjaliści twierdzą, że z prywatnej opieki medycznej korzysta w Polsce około 500 tys. osób, i szacują ten rynek na blisko 700 mln zł. Podkreślają, że wzrasta on o 20 do 30 proc. rocznie i takie tempo utrzyma się przez pewien czas.

— Zła sytuacja publicznej opieki medycznej powoduje duże zainteresowanie usługami firm prywatnych, szczególnie oferujących kompleksową opiekę. Zainteresowanie zakupem prywatnej opieki medycznej rośnie też w firmach —twierdzi Anna Rulkiewicz, dyrektor sprzedaży i marketingu Lux Medu.

Dla firmy zatrudniającej wiele osób wykupienie abonamentu może być sporą inwestycją. Do tej pory tylko wydatki przeznaczone na profilaktykę można wliczać do kosztów uzyskania przychodów firmy, a pozostałą część opłat abonamentowych pracodawcy najczęściej „doliczali” do wynagrodzenia pracownika. Od stycznia 2007 r. będzie korzystniej. Zmiany przepisów podatkowych powodują, że można zaliczyć całość kosztów opieki zdrowotnej do kosztów uzyskania przychodów i tym samym zmniejszyć podstawę opodatkowania.

Ile to kosztuje

— Abonament polega na tym, że pracodawca płaci z góry zryczałtowaną opłatę za wszystkich pracowników. Ci w ramach abonamentu mogą korzystać z usług medycznych — wyjaśnia Małgorzata Kowalczyk, kierownik działu sprzedaży Centrum Medycznego Damiana.

Jak szeroki będzie zakres usług, zależy od wykupionego pakietu. Na przykład w Lux Medzie pakiet standardowy (60-120 zł miesięcznie) obejmuje, zależnie od liczby wykupionych abonamentów, nieograniczony dostęp do lekarzy wszystkich specjalności, opiekę z zakresu medycyny pracy, a także prowadzenie ciąży, konsultacyjne zabiegi ambulatoryjne, kompleksowe badania diagnostyczne, szczepienia przeciw grypie i testy alergiczne.

— Pacjent objęty tym pakietem może korzystać z całodobowej rezerwacji terminów wizyt i badań, a także telefonicznej informacji medycznej i pomocy doraźnej w kraju — dodaje Anna Rulkiewicz.

W Centrum Medycznym Damiana podobna oferta kosztuje 50- -100 zł.

Można wykupić także bardzo szerokie abonamenty, np. pakiet brylantowy w Lux Medzie za 380 zł. W porównaniu ze standardowym jest poszerzony m.in. o stomatologię, rozmaite szczepienia i transport medyczny w całym kraju.

Zasady

Jeśli pracownik korzysta wyłącznie z usług z jego pakietu, to niezależnie od ich częstości nie dopłaca ze swojej kieszeni ani złotówki. Poza tym abonament zwykle upoważnia do zniżek na pozostałe zabiegi.

— Na usługi nieobjęte abonamentem pracownicy firm mają u nas 10-procentowy rabat — mówi Anna Rulkiewicz z Lux Medu.

Często można też zapewnić —za dopłatą — usługi abonamentowe członkom rodziny pracownika.

— Cena pakietu rodzinnego, który obejmuje partnera i dzieci, to z reguły dwuipółkrotność ceny wykupionego pakietu pracowniczego — informuje Małgorzata Kowalczyk z Centrum Medycznego Damiana.

Umowę na prywatną opiekę lekarską trzeba zawrzeć na minimum 12 miesięcy. Wynika to z przepisów o medycynie pracy. Co się dzieje, gdy firma dokonuje w tym czasie zmiany personalnej na danym stanowisku?

— Potrzebujemy tylko informacji o tym, któremu pracownikowi i od kiedy nie przysługuje opieka medyczna, a kto w zamian ma zostać nią objęty — wyjaśnia Małgorzata Kowalczyk.

Jeśli zatem do końca umowy zostało na przykład sześć miesięcy, to są one już opłacone i firma nie ponosi dodatkowych kosztów. Taka konieczność pojawia się tylko wtedy, gdy powiększa liczbę zatrudnionych, którym chce zapewnić opiekę medyczną.

Mniej nieobecności

Wykupując abonament dla pracowników, firma zapewnia sobie zmniejszenie zwolnień chorobowych, dzięki choćby akcjom profilaktycznym lub obowiązkowym badaniom kontrolnym w zakładzie. Pracownicy nie tracą wtedy czasu na dojazd do placówki medycznej.

— Jest to szczególnie doceniane w czasach permanentnego braku wolnej chwili, kiedy praca po 10 godzin dziennie jest często normą. Personel medyczny przyjeżdża w ustalonym terminie do firmy i tu przeprowadza podstawowe badania lub szczepienia — mówi Rafał Naszczyński, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Centrum Medycznego LIM.

Prywatny czas oszczędzają też pracownicy, bo dzięki systemowi rejestracji telefonicznej lub internetowej nie muszą wystawać w kolejkach do lekarza czy na zabieg.

— Badania zajmują im wtedy kilkadziesiąt minut, a nie cały dzień. A dzięki systematycznej kontroli stanu zdrowia i możliwości szybkiej reakcji na niepokojące objawy zmniejszają wymiar zwolnień spowodowanych chorobami — stwierdza Magdalena Owczarczak-Podołowska, specjalista ds. personalnych w BCC (Business Consulting Center), firmie specjalizującej się we wdrożeniach rozwoju systemu SAP.

Zapewnienie opieki lekarskiej może też być istotnym argumentem podczas rekrutacji, sprzyja tworzeniu wizerunku troskliwego i dającego poczucie bezpieczeństwa pracodawcy.

— Kandydaci do pracy u nas szczegółowo pytają o zakres oferowanego pakietu opieki medycznej. Świadczenia pozafinansowe, w tym opieka medyczna, są ważne przy decyzji o podjęciu współpracy z nami — przyznaje Magdalena Owczarczak-Podołowska.

Pracodawcy często wykorzystują zresztą abonament medyczny jako pozafinansowy sposób motywacji, np. wiążąc awans pracownika z otrzymaniem przez niego szerszego, czyli droższego pakietu. Można też opiekę medyczną traktować jako jeden ze sposobów na lojalność pracowników, którzy szybko przyzwyczajają się do standardów prywatnych przychodni i nie chcą tracić tego przywileju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Kulesza

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Pracownik to nie tylko intelekt, ale także czasem chore ciało