Czytasz dzięki

Prawnuk Porsche mocno przyspiesza

Niewielki szwajcarski producent elektrycznych samochodów ma wielkie plany. Ściąga więc menedżerów wcześniej związanych z Porsche, BMW i Teslą

Piëch Automotive jeszcze nie sprzedaje samochodów, ale nie narzeka też na brak rozgłosu. Do tej pory uwagę przyciągał głównie Toni Piëch, jeden z założycieli firmy, ale co istotniejsze — potomek słynnego konstruktora Ferdinanda Porsche. Zaglądając w drzewo genealogiczne rodziny, widzimy, że Toni jest jednym z 13 dzieci Ferdinanda Piëcha, zmarłego przed rokiem wieloletniego szefa grupy Volkswagen, a poza tym, od strony matki, wnuka Porsche. Anton „Toni” Piëch, rocznik 1978, skończył prestiżowy Uniwersytet Princeton, założył inkubator przedsiębiorczości w Pekinie, gdzie pracował przez 12 lat, a w końcu wspólnie z projektantem Reą Starkiem Rajcicem na własnych warunkach wskoczył do biznesu, który ma we krwi.

Szwajcarska spółka założona została w sierpniu 2017 r. i zapewnia, że
pierwszy model będzie dostępny pod koniec 2022 r. Zapowiada też rozpoczęcie
budowy kampusu inżynieryjnego w Memmingen w Niemczech.
Zobacz więcej

KOLEJNE ETAPY:

Szwajcarska spółka założona została w sierpniu 2017 r. i zapewnia, że pierwszy model będzie dostępny pod koniec 2022 r. Zapowiada też rozpoczęcie budowy kampusu inżynieryjnego w Memmingen w Niemczech. ARC

Być z tej rodziny w tej branży na pewno nie jest łatwo. Z jednej strony nazwisko otwiera każde drzwi, ale z drugiej trzeba znosić ciągłe porównania, odwołania, jak choćby w tym tekście. Toni nie jest przecież zwykłym Tonim ze Szwajcarii, ale człowiekiem, za którym stoi jedna z najpotężniejszych rodzin w przemyśle motoryzacyjnym. Zresztą wystarczy popatrzeć na prototyp, żeby przekonać się, że innowacje i styl chyba trzeba mieć zapisane w genach. Piëch Automotive odsłonił prototyp o nazwie GT mark zero podczas salonu w Genewie w ubiegłym roku. Ciekawym wątkiem były nie tylko powiązania rodzinne, ale także obietnica związana z tym autem.

Spółka twierdzi, że pracuje nad nowoczesnymi bateriami, dzięki którym ładowanie do 80 proc. potrwa zaledwie pięć minut. Nowa metoda chłodzenia pozwala ponadto zrzucić 200 kg z całkowitej masy auta. Zasięg ma przekraczać 500 km, a o błyskawiczne przyspieszenie zadba około 600 KM z trzech elektrycznych silników. Do tego dochodzi jeszcze fakt, że coupe może się podobać, bo jest jakby połączeniem klasycznego piękna z dawnych lat z nowoczesnością i przyszłością. Czy Elon Musk i Tesla powinni zacząć się bać? Chyba tak, bo do Piëch Automotive właśnie dołączyły osoby, o których można powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że brakuje im doświadczenia w branży moto.

Spółka ogłosiła, że na drodze prowadzącej do wprowadzenia pierwszego modelu do sprzedaży poprowadzi ją jako szef rady nadzorczej Matthias Müller, były prezes Porsche i Volkswagena. Za kierownicą zasiądzie dwóch prezesów — Klaus Schmidt, który będzie łączył tę funkcję z dotychczasowym stanowiskiem dyrektora ds. technologii, i Andreas Henke, który zajmie się marketingiem. Schmidt wcześniej był głównym inżynierem BMW Motorsport, natomiast Henke pracował u producenta sprzętu audio Burmester i... Porsche. Warto uzupełnić, że już wcześniej szefem sprzedaży Piëch Automotive został Jochen Rudat, wcześniej związany z Teslą, dla której budował sieć salonów w Europie. To jednak nie wszystko. Firma pochwaliła się również, że zakończyła pierwszą rundę finansowania, czego wynikiem jest miejsce w radzie dla słynnego inwestora Petera Thiela. Urodzony we Frankfurcie Thiel był pierwszym inwestorem Facebooka i współzałożycielem takich spółek, jak PayPal czy Palantir Technologies.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W następnej rundzie Piëch Automotive planuje zdobyć kapitał na rozpoczęcie produkcji samochodu, a na doradcę finansowego wybrała bank UBS. Wygląda interesująco? Toni Piëch rzeczywiście buduje interesujący skład swojej drużyny i zaprosił doświadczonych menedżerów. Matthias Mueller kierował grupą Volkswagena w latach 2015-18, czyli w jednym z najtrudniejszych okresów w historii niemieckiej marki. Przejął władzę w koncernie po odejściu ze stanowiska prezesa Martina Winterkorna, co stało się niedługo po ujawnieniu we wrześniu 2015 r. faktu manipulacji pomiarem emisji spalin w autach z silnikami diesla przez koncern. Auta miały „spełniać” normy, a afera wstrząsnęła całą branżą. Menedżer musiał opuścić grupę, żeby mogła zakończyć oficjalnie etap „diesel gate”. Volkswagen realizuje obecnie strategię ekspansji na rynku samochodów elektrycznych i chce trafić do różnych klientów — i tych z mniejszymi portfelami, i tych, którzy skuszą się na Porsche napędzane prądem. Piëch Automotive raczej nie zerka na masowego odbiorcę. Patrząc na prototyp, wiadomo, że myśli o tych, którzy lubią szybkość, i nie tylko to.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane