Prewencja to klucz do sukcesu

Karol Jedliński
23-08-2004, 00:00

Delikatność połączona z konsekwencją. Takie podejście do dłużników to najlepszy sposób zapobiegania przeterminowaniu długu.

O długi trzeba dbać, zanim powstaną. Przed podpisaniem umowy czy dostarczeniem towaru należy sprawdzić kontrahenta. Do tego służą m.in. Krajowy Rejestr Długów, Biura Informacji Gospodarczej, internetowe czarne i białe listy oraz bazy niesolidnych podmiotów.

Po transakcji należy zadbać o monitoring płatności.

— Nawet, jeśli dług nie jest przeterminowany, można wspomnieć o upływającym terminie zapłaty — podkreśla Wojciech Andrzejewski, prezes firmy windykacyjnej Presco.

Psychologia i czas

Jeżeli przeterminowanie sięga do dwóch tygodni, to w tym czasie wierzyciel powinien zapytać dłużnika o przyczyny opóźnień.

— Rozmowa ta powinna być „miękka”, nie powinno się w niej używać argumentów ostatecznych. Dopiero w razie braku zapłaty po tym terminie można wystosować wezwanie do zapłaty — mówi Janusz Piejko, współwłaściciel Kancelarii Prawnej Causa W. Malicki z Wrocławia.

Jeżeli kontrahent wyrazi wolę rozmowy o swoim zadłużeniu, wierzyciel może zażądać od niego pisemnego uznania długu. Pomaga ono w dalszych działaniach i ułatwia wygranie sprawy w sądzie.

Należy liczyć się przede wszystkim z czasem, a nie z dłużnikiem.

W przypadku wierzytelności przeterminowanych mniej niż 30 dni, ich ściągalność sięga 92 proc. Dla należności przeterminowanych do 3 miesięcy odsetek ten wynosi już 60-70 proc.

— Cała sztuka polega na tym, aby odzyskać dług, zanim się zestarzeje — przekonuje Wojciech Andrzejewski.

Ubezpieczyć i nie tylko

Niektóre firmy, nie chcąc brać ryzyka transakcji na siebie, ubezpieczają je.

— Z takiego rozwiązania skorzystało u nas już ponad tysiąc firm. Roczna składka ubezpieczeniowa wynosi zazwyczaj poniżej 1 proc. ubezpieczonego obrotu firmy — mówi Michał Szumski, dyrektor ds. marketingu w firmie Euler Hermes.

W razie nieskutecznej windykacji umowa obejmuje wypłatę odszkodowania.

Wsparciem zarządzania długami mogą być ratingi i analizy branżowe. Sporządzane na ich podstawie raporty informują, jakie średnie terminy płatności stosują konkurenci i które firmy wymuszają dłuższe terminy płatności oraz kto i gdzie jest zadłużony.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / / Prewencja to klucz do sukcesu