Prezentów szukamy w Google’u

  • Marta Bellon
opublikowano: 23-12-2015, 22:00

Wigilia to finał przedświątecznej gorączki. Coraz więcej Polaków dostaje prezenty kupione w internecie.

Znalezienie trafionego prezentu jest sporym wyzwaniem, ale przynajmniej nie zostawiamy tego na ostatnią chwilę. Google przeanalizował wyniki wyszukiwań z ubiegłego roku, by sprawdzić, kiedy zaczynamy przygotowania do tych kilku wyjątkowych dni.

Okazuje się, że Polacy zaczynają rozglądać się za prezentami już 27.11, czyli w tzw. czarny piątek. Choć w naszym kraju wyprzedaże tego dnia są zdecydowaniemniej atrakcyjne niż w Stanach Zjednoczonych, to z każdym rokiem coraz więcej sprzedawców oferuje produkty w promocyjnych cenach, szczególnie sklepy internetowe.

Szczyt zakupowego szaleństwa przypada na połowę grudnia, mobilizujemy się też tuż przed świętami. Wzrost zainteresowania zakupami, który widać także w wyszukiwaniach, można zaobserować też na przełomie grudnia i stycznia, czyli w okresie właściwych wyprzedaży. Przed świętami tradycyjnie już rośnie zainteresowanie elektroniką.

Największy wzrost zainteresowania tą kategorią produktów w okresie przedświątecznym dotyczy małego kuchennego AGD (+27 proc. wyszukiwań rok do roku) i sprzętu RTV (+10 proc.). Nie powinno już dziwić, że w zakupach coraz częściej wspomagają nas smartfony. Google oszacował, że w 2014 r. 23 proc. haseł związanych z prezentami było wyszukiwanych właśnie na telefonach. Szukamy nie tylko inspiracji prezentowych, ale też informacji o tym, jak przygotować dekoracje świąteczne, a przede wszystkim — przepisów kulinarnych. W tym ostatnim przypadku także coraz częściej sięgamy po smartfony.

W ubiegłym roku — w co piątym przypadku. To wzrost o 121 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Z tabletów korzystaliśmy o 79 proc. częściej, odpowiadały za 6 proc. wszystkich przedświątecznych kulinarnych poszukiwań. Komputery stacjonarne nadal odpowiadają za ¾ całego ruchu związanego z wyszukiwaniem przepisów. Ale w ich przypadku w ciągu 12 miesięcy nie było żadnej dynamiki wzrostu.

Wyszukiwania Google’a sugerują, że na święta chętnie kupujemy bliskim kapcie (+22 proc. wyszukiwań rok do roku), piżamę (+31 proc.) i zegarek (+32 proc.). Popularne wyszukiwania dotyczą też biżuteriii bielizny. W ubiegłym roku kupowane były średnio o ¼ częściej niż 12 miesięcy wcześniej. Okres między końcem października a połową grudnia to również zwiększone zainteresowanie produktami do domu i ogrodu. W tej kategorii najczęściej wyszukiwane są: koce (+33 proc.), świece (+24 proc.), zastawa stołowa, sztućce i garnki (+19 proc.), ramki do obrazów i zdjęć (+18 proc.) i pościel (+17 proc.). W przypadku tych wyszukiwań popularność urządzeń mobilnych wzrosła o 102 proc. w przypadku smartfonów i o 72 proc. w przypadku tabletów.

121 proc. O tyle wzrosła liczba wyszukiwań świątecznych przepisów kulinarnych na smartfonach.

20 proc. Nawet tylu klientów kupuje prezenty już trzy miesiące przed świętami.

23 proc. Taki odsetek haseł związanych z prezentami był wyszukiwany na smartfonach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane