Prezes Pesy: uruchomienie pierwszej lokomotywy napędzanej wodorem pod koniec roku

  • PAP
opublikowano: 11-03-2021, 14:16

Uruchomienie pierwszej lokomotywy napędzanej wodorem z końcem tego roku to realny termin - mówił w czwartek na konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. W tym roku chcemy ją zaprezentować - dodał.

Prezes Pesa Bydgoszcz podczas panelu poświęconemu m.in. nowoczesnym, szybkim, cichym i bezemisyjnym taborom kolejowym Europy powiedział, że firma od dwóch lat pracuje nad nową platformą pojazdów, które mają się charakteryzować niskoemisyjnością, bezpieczeństwem i wygodą.

Krzysztof Zdziarski, fot. Marek Wiśniewski
Krzysztof Zdziarski, fot. Marek Wiśniewski

"Nasze pojazdy elektryczne będą przygotowane do zaakceptowania baterii i będą również przygotowane do silników wodorowych w modułach dojazdowych. Czyli tam, gdzie brakuje nam elektryfikacji - tak jak w tej chwili na silniach dieslowych - my przygotowujemy to do wodoru i do baterii" - powiedział Zdziarski.

Dodał, że również te pojazdy, które mają elementy silników diesla, są już dzisiaj projektowane jako niskoemisyjne.

"Chcemy tę naszą pierwszą lokomotywę wodorową - którą tak naprawdę testujemy i będziemy ją pokazywali już w tym roku - uruchomić, poddać testom, tak żeby w przyszłym roku zaczęła już być w pełni sprawną, certyfikowaną i homologowaną lokomotywą testującą wodór, jako paliwo główne" - powiedział Zdziarski.

Jak dodał, będzie to dla firmy pewnego rodzaju przygotowanie do wejścia z pojazdami pasażerskimi z napędem wodorowym. Przypomniał, że Pesa w tym obszarze pracuje z Grupą PKP i z Orlenem, "który w wodorze jest ekspertem".

"Wydaje się, że ten termin końca tego roku na uruchomienie tej pierwszej naszej lokomotywy jest jak najbardziej do dotrzymania i realny" - zapewnił prezes.

Pesa pod koniec grudnia 2019 r. zapowiadała, że w 2021 r. mają się odbyć pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym

Pesa Bydgoszcz jest największym polskim producentem pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane