Prezydenci pięciu miast podpisali stanowisko w sprawie drogi tranzytowej Wschód-Zachód

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-03-2005, 18:18

Stanowisko w sprawie wprowadzenia do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 budowy ekspresowej drogi tranzytowej Wschód-Zachód, podpisali w środę w Częstochowie prezydenci Wrocławia, Lublina, Częstochowy, Kielc i Opola.

Stanowisko w sprawie wprowadzenia do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013 budowy ekspresowej drogi tranzytowej Wschód-Zachód, podpisali w środę w Częstochowie prezydenci Wrocławia, Lublina, Częstochowy, Kielc i Opola.

    "Istniejące i planowane trasy tranzytowe przebiegają przez zatłoczone i wysoko zurbanizowane aglomeracje śląską, krakowską i warszawską. Wpisanie dróg krajowych DK-43 i DK-46 w układ dróg ekspresowych, to pomysł na szybszy rozwój regionów lubelskiego i świętokrzyskiego, które cywilizacyjnie odstają od najprężniejszych gospodarczo części Polski" - powiedział rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy Ireneusz Leśniowski.

    "Trasa ekspresowa przebiegająca przez około 30 miast byłaby szansą dla nich i najdogodniejszym połączeniem Ukrainy przez Polskę z krajami Zachodniej Europy" - powiedział dziennikarzom po podpisaniu porozumienia prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, inicjator przedsięwzięcia.

    "Droga ta byłaby również koniecznym uzupełnieniem infrastruktury transportowej w Polsce i dopełnieniem europejskiej sieci tras umożliwiających dogodny tranzyt na linii wschód-zachód Europy" - dodał.

    Zdaniem prezydenta Opola Ryszarda Zembaczyńskiego, ta inicjatywa pojawiła się w dogodnym momencie "konsultacji Narodowego Planu Rozwoju i mając wsparcie samorządów wielu miast, ma wszelkie dane by się w nim znaleźć".

    Natomiast prezydent Kielc Wojciech Lubawski uważa, że "trudno przecenić przedsięwzięcie, które rysuje przed miastami-sygnatariuszami stanowiska, bardzo pomyślne i dalekosiężne perspektywy".

    Podobne opinie wyrazili zastępca prezydenta Lublina Wiesław Perdeus i w imieniu prezydenta Wrocławia, dyrektor jego biura Michał Bobowiec.  W podpisanym przez nich stanowisku stwierdzają, że "tworzenie pasma rozwoju między Lublinem a Wrocławiem, w centralnej części Polski, ma istotne znaczenie dla równoważenia rozwoju kraju. Stanowi impuls pobudzający aktywność obszarów uboższych, przeciwdziałając społecznie niebezpiecznym dysproporcjom".

   Na pytanie dziennikarzy, dlaczego ma być to droga ekspresowa, a nie autostrada, prezydent Wrona odpowiedział, że "trzeba patrzeć trzeźwo; droga ekspresowa ma większe szanse realizacji niż autostrada, nie tylko ze względu na niższe koszty, ale także dlatego, że lepiej odpowiada społecznemu zapotrzebowaniu niż płatna autostrada".

    Bobowiec dodał, że nowa trasa powstanie w oparciu o istniejące już lub planowane w tych regionach odcinki dróg ekspresowych.   Prezydenci Wrocławia, Lublina, Częstochowy, Kielc i Opola.Postulują także, by w strategii rozwoju transportu kolejowego, uwzględniono modernizację linii łączących Lublin, Kielce, Częstochowę, Opole i Wrocław.     NPR jest kompleksowym programem rozwoju społeczno-gospodarczegoPolski. Rząd przyjął wstępny jego projekt w połowie stycznia tego roku i skierował do ogólnonarodowej debaty. Plan ma spowodować skuteczne włączenie Polski w struktury Unii Europejskiej, której jednym z najważniejszych fundamentów jest zasada spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej.     NPR przewiduje stworzenie 16 wojewódzkich programów rozwoju regionalnego. Mają one otrzymać nawet 50 proc. środków unijnych, które trafią do Polski w latach 2007-2013. 

   Z danych resortu gospodarki wynika, że w ramach NPR zostanie wydane 142 mld euro, czyli ponad 560 mld zł. 73,6 mld euro ma pochodzić z UE, 24,5 mld euro to środki krajowe na współfinansowanie projektów z UE, 16 mld euro to środki krajowe na projekty, które nie będą współfinansowane z UE. 28 mld euro ma pochodzić ze środków prywatnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane