Private equity są i będą mało aktywne

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 31-07-2009, 00:00

Nastroje zarządzających się poprawiają, ale na szybkie wydanie zgromadzonych 4,1 mld EUR nie ma co liczyć.

Nastroje zarządzających się poprawiają, ale na szybkie wydanie zgromadzonych 4,1 mld EUR nie ma co liczyć.

Fundusze private equity są ostatnio dość leniwe. Od października do kwietnia w Europie Środkowej dokonały 16 zakupów o łącznej wartości 100 mln EUR — wynika z danych Deloitte. W Polsce były trzy inwestycje o wartości 14 mln EUR. Dla porównania w trakcie półrocza zakończonego w październiku 2008 r. tylko trzy największe transakcje w regionie miały wartość 1 mld EUR, a w przypadku ośmiu największych zakupów w Polsce przekroczyła ona 200 mln EUR. Ale jest światełko w tunelu.

— Sięgnęliśmy dna, ale powoli zaczynamy wychodzić z dołka — pociesza Oliver Murphy, partner Deloitte.

Opinię opiera na wyniku cyklicznego badania wśród funduszy private equity. Indeks nastroju wzrósł do 78 proc. i jest o 30 pkt proc. wyższy niż sześć miesięcy temu. Wciąż jednak jest o połowę niższy niż w czasie dobrej koniunktury. Poprawa nastroju przekłada się na plany zarządzających. Nieznacznie wzrósł odsetek zarządzających, którzy planują w najbliższym czasie kupować (do 49 proc. z 42 proc.), a zmalał tych, którzy chcą skupić się na zarządzaniu portfelem (48 proc. wobec 55 proc.).

— Albo spółki z portfela mają problemy i trzeba się skoncentrować na ich rozwiązaniu, albo zarządzający nie widzą atrakcyjnych celów do przejęcia — mówi Przemysław Kromer, menedżer w dziale doradztwa finansowego Deloitte.

Największa przeszkoda w transakcjach jest od kilkunastu miesięcy niezmienna — luka cenowa w oczekiwaniach kupującego i sprzedającego. Fundusze obniżyły mnożnik cena/zysk przy wycenie, czego nie akceptują właściciele firm, które osiągają zyski na niezmienionym poziomie.

— Luka maleje, w niedalekiej przyszłości może zniknąć i zacznie dochodzić do większych transakcji. Dla firm pojawiają się nowe problemy: spadek sprzedaży, różnice kursowe i ograniczony dostęp do finansowania. Niskie wyceny konkurentów skłaniają do przejęć i dlatego firmy zaczynają kierować się do funduszy — dodaje Przemysław Kromer.

Dodaje, że fundusze zmieniły podejście — akceptują pakiety mniejszościowe i decydują się na mniejsze spółki. Najbardziej poszukiwane są rentowne firmy ze złym bilansem.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane